Van speculoos naar Biscoff: Lotus geeft bekendste product een andere naam

Koekjesproducent Lotus gaat de naam van zijn bekendste product een internationalere aanblik geven. De keuze om ‘speculoos’ ook in onze contreien Biscoff te noemen, leidt alvast tot verontwaardiging op sociale media.

In België, Nederland en Frankrijk heet het bekende, bruine koekje van de Belgische koekjesproducent ‘speculoos’, maar dat verandert straks. Vanaf volgend jaar prijkt er Biscoff – een samentrekking van de woorden ‘biscuit’ en ‘coffee’ – op de verpakkingen wereldwijd.

Dat kondigt topman Jan Boone aan in een interview met de zakenkrant De Tijd. ‘De droom is om van Biscoff een global brand te maken, één van de grootste merken ter wereld. Als het koekje in de hele wereld Biscoff heet, maken we dat statement. En heel de speculoosdiscussie is dan ook beslecht’, stelt hij.

De CEO verwijst daarmee naar het debat of Lotus nu eigenlijk speculoos of speculaas maakt. Dat laatste is een dikkere en meer kruidige koek van Nederlandse afkomst. Het wordt gemaakt met het specifieke speculaaskruid en wordt voornamelijk in de Sinterklaasperiode gebakken en gegeten. Lotus hamert al heel lang op dat speculaas een totaal ander product met een andere bakwijze is.

De beslissing van Lotus maakte vrijdagavond en zaterdagochtend wel heel wat los op sociale media. Op Twitter lanceerde VRT-journaliste Fatma Taspinar prompt de hashtag #jesuisspeculoos om de zaak ‘aan te klagen’.

https://twitter.com/ftaspinar/status/1322281751369142272
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.