Van Peteghem “stelt Vivaldi voor voldongen feiten” over bedrijfswagens en ‘voordeel van alle aard’

Van Peteghem “stelt Vivaldi voor voldongen feiten” over bedrijfswagens en ‘voordeel van alle aard’
Vincent Van Peteghem (cd&v) – NICOLAS MAETERLINCK/Belga/AFP via Getty Images

Nog een moeilijk puntje voor de kern: de bedrijfswagens en het ‘voordeel van alle aard’. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) wil veranderingen voor de fiscaliteit van die wagens, maar binnen Vivaldi is niet iedereen het eens met dat plan.

  •  “Hij had dit al maanden geleden kunnen zien komen: hij heeft zelf de nieuwe regels voor ‘groenere’ bedrijfswagens opgesteld. Op het begrotingsoverleg geen woord, en op de bespreking van de begroting in december ook niet. En nu stelt hij ons voor voldongen feiten?” Een regeringsbron zit duidelijk verveeld met de plannen van minister Van Peteghem om te gaan morrelen aan de fiscaliteit van bedrijfswagens.
  • Die blijven een doorn in het oog van de groenen, die vinden dat deze regeling een enorme ondersteuning is van de auto-industrie en de fossiele brandstoffen. Dat Van Peteghem dus die bedrijfswagens ging gebruiken, om massaal het Belgische wagenpark te vergroenen (een heel deel nieuwe wagens komen zo op de markt, via leasing) werd binnen Vivaldi de perfecte consensus gevonden.
  • Alleen, in de rechte lijn naar de verkiezingen hapert dat verhaal. Want het effect van die vergroening laat zich voelen: Doordat er zoveel elektrische wagens zijn bijgekomen in het wagenpark, is de gemiddelde CO2-uitstoot fors gedaald.
  • En laat dat nu net meetellen om het ‘voordeel van alle aard’ (VAA) te berekenen voor iedereen met zo’n bedrijfswagen. Hoe ‘groener’ dus het wagenpark, hoe ‘hoger’ die fiscale druk voor de niet-elektrische wagens. En voor 2024 zou dat al flink voelbaar worden: extra belastingen voor een pak volk.
  • Dat wil Van Peteghem nu toch wat afvlakken: hij stelt voor om de oude berekeningsmethode nu te vervangen door een nieuwe Europese norm, de WLTP-norm. Die zou ‘milder’ zijn voor fossiele brandstof-rijders
  • “De doelstellingen blijven hetzelfde: wij zijn voor de afbouw van het fiscale voordeel voor diesel en benzine, alleen is het nu minder scherp, omdat we de formule toepassen die technisch de juiste is”, zo is op het kabinet van Van Peteghem te horen.
  • De vraag is of de coalitiepartners er zo vlotjes in zullen meegaan: het voorstel heeft natuurlijk ook een impact op de begroting, Van Peteghem deelt eigenlijk nog een ‘cadeautje’ uit aan de wagens met diesel en benzine, zo redeneert men dus bij de groenen en socialisten. En er is irritatie over de timing van Van Peteghem.
  • Maar die speelt het hard: hij hoeft niets te doen. Hij kan ook gewoon geen nieuwe besluiten nemen, en dan gelden de oude fiscale regels van vorig jaar: geen plotse stijgingen dan. Alleen is dat niet bepaald bevorderend voor de lieve vrede in de ploeg. 
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.