Van een tekort naar een overaanbod: de containerprijzen staan onder druk

Van een tekort naar een overaanbod: de containerprijzen staan onder druk
Yao Feng/VCG via Getty Images

De containerprijzen zijn de voorbije maanden fors gedaald door een overcapaciteit. Dat staat in schril contrast met de coronacrisis, toen er sprake was van ernstige bevoorradingsproblemen.

Waarom is dit belangrijk?

Tijdens de coronacrisis was de vraag naar bepaalde producten fors gestegen, waardoor er problemen ontstonden in de bevoorradingsketens. Als reactie begonnen rederijen massaal te investeren in containers, maar intussen is de vraag afgezwakt door onder meer een koopkrachtcrisis.

In het nieuws: de containerprijzen dalen.

  • Vergeleken met de piek is de prijs voor de verzending van goederen met 85 procent gedaald. Deze maand kost het bijvoorbeeld 1.400 dollar om een container van Oost-China naar het westen van de VS te verschepen, in plaats van meer dan 9.500 dollar in maart (2022), volgens gegevens van Xeneta, waarover de Financial Times bericht.
  • Het aantal verscheepte goederen ligt 5 procent lager dan vorig jaar.

De essentie: Een prijsdaling die de afname van de vraag weerspiegelt.

  • Veel indicatoren wijzen op een economische vertraging, ondanks de positief bijgestelde groeivooruitzichten.
  • De consumptie houdt beter stand dan verwacht, maar verliest aan kracht. Met name in de VS, waar Amerikanen in 2022 massaal hun spaargeld hebben aangesproken. De spaarquote daalde van 30 procent (coronajaren) tot 3 procent vorig jaar (inflatiejaar). De uitgaven zijn nu in reële termen met 5,4 procent gedaald ten opzichte van de piek in maart 2021.
  • In het VK ligt het verkoopvolume opnieuw onder het niveau van vóór de pandemie, na een toename met 10 procent in april 2021.
  • De financiële situatie voor de Europese gezinnen is (lichtjes) verbeterd door de dalende energieprijzen. Niettemin zijn die nog altijd relatief hoog. Daarenboven zitten de prijzen van andere producten, waaronder voeding, in de lift.
  • De Europese Commissie heeft maandag haar nieuwe inflatieprognoses gedeeld. Die verwacht dat de geldontwaarding zal afzwakken van 9,2 procent in 2022 naar 6,4 procent dit jaar en 2,5 procent in 2024. Dat betekent dat de inflatie nog enkele jaren boven de doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB) blijft liggen, zijnde 2 procent. Er zal dus nog niet snel een einde komen aan het verstrakkende geldbeleid.
  • Een andere indicator: de scheepvaartgigant Maersk verwacht dat de vraag naar containers dit jaar met ongeveer 2,5 procent zal dalen.

De details: er is sprake van een overcapaciteit.

  • De daling van de consumptie weegt het zwaarst op prijzen. De vrachtsector rekent nu op het Chinese herstel.
  • De rederijen worden geconfronteerd met een overcapaciteit. Velen investeerden in nieuwe schepen om hun opslagcapaciteit tijdens de pandemie te vergroten. Nu zijn er te veel schepen, wat de vrachtprijzen drukt.
  • Maersk verwacht een operationele winst van 2-5 miljard dollar in 2023. Dat is ver verwijderd van de 31 miljard dollar in 2022 en 20 miljard dollar in 2021.
  • Anderzijds is dat goed nieuws voor de invoerders (zoals Europa) en dus voor de consumenten. Lagere vrachtprijzen betekenen minder inflatie.

Maar: de rederijen kunnen grijpen naar enkele maatregelen om de prijzen hoog te houden. Ze kunnen bijvoorbeeld het aanbod verminderen door minder schepen in te zetten. “Transportbedrijven zullen agressiever dan in het verleden hun capaciteit verminderen, als reactie op de elasticiteit van de tarieven,” verduidelijkt John McCown, een oprichter van het adviesbureau Blue Alpha Capital, in een reactie tegenover de Financial Times. Een tactiek die grotendeels effectief is gebleken tijdens de eerste schok van de coronapandemie.

(ns/fjc)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.