Van deze pleisters krijgt uw geheugen een boost

Humm, een Amerikaans bedrijf, heeft een pleister ontwikkeld dat het werkgeheugen met 20 procent verbetert.

Eerder dit jaar gaf Humm aan de Universiteit van California de opdracht om de pleister uit te testen. De proef was een succes: Alle 40 participanten presteerden 20 procent beter op geheugentesten met pleister dan zonder.

Het werkt zo: u plakt de pleister op uw voorhoofd voor ongeveer 30 minuten. Drie minuten na aanbreng, en tot een uur nadat hij verwijderd is, krijgt uw werkgeheugen een boost.

De technologie erachter is elektrische stimulatie. De patches sturen kleine schokken door uw voorhoofd die uw hersengolven doen toenemen en zo het werkgeheugen verbeteren. Dat luik van uw geheugen bepaalt hoeveel informatie u kan opslagen op een bepaald moment. Anders dan het langetermijngeheugen dus.

Sneller talen leren

‘Tijdens onze proeven hebben we enkele mensen fantastische dingen zien doen’, zegt oprichter Iain McIntyre aan technologiewebsite TechCrunch. ‘Zo waren er een aantal die veel sneller een nieuwe taal konden leren, of veel meer onthielden van wat ze gelezen hadden.’

De pleisters gaan momenteel voor 5 dollar per stuk over de toonbank. Evenveel als een flinke kop koffie, maar dan met een positievere impact op uw productiviteit, klinkt het in de pitch van Humm.

De vernieuwers hebben 2,6 miljoen dollar opgehaald om de productie op gang te zetten. Een eerste lading pleisters is er nu al door. Het gerucht doet de ronde dat de Amerikaanse luchtmacht een pakket van 10.000 heeft besteld, schrijft TechCrunch.

Hersenwearables in opmars

Humm is niet de eerste start-up die met hersenwearables uitpakt. Zo ook Halo Neuroscience met een headphone voor betere sportprestaties en Kernel en Flow Neuroscience met antidepressie-wearables.

Denk ook aan een BrainCo die net zoals Humm de cognitieve functies wil verbeteren. Of aan Neuros Medical. Dit bedrijf zet hersenwearables in om chronische pijn te verlichten.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.