Van bier tot verf: deze merkproducten worden binnenkort duurder

Je vertrouwde merkproduct in de winkel wordt binnenkort weer wat duurder, zo maken verscheidene multinationals duidelijk. Bij groepen als Nestlé of Heineken klinkt steeds dezelfde uitleg: “We kunnen niet anders dan onze prijzen straks nog eens aanpassen aan de gestegen kosten.”

Nestlé

Nestlé, de moedergroep van producten als Nescafé, Nespresso, Nestea, Maggi, KitKat of Smarties, waarschuwde beleggers donderdag dat er verdere prijsstijgingen op komst zijn. De prijzen van de groep gingen in het eerste trimester van 2022 al gemiddeld met 5,2 procent omhoog, een record. Toch noemt het bedrijf dat een “verantwoordelijke prijszetting”, die de gestegen grondstoffen- en energiekosten wellicht maar gedeeltelijk opvangen.

Dat is nog niet het einde van het verhaal. “De kosteninflatie blijft sterk toenemen, wat in de loop van het jaar verdere prijszettings- en verzachtende maatregelen zal vergen”, schrijft de Zwitserse consumentengoederenreus.

Gemiddelde prijsstijgingen per kwartaal – bron: Nestlé

AkzoNobel

Verffabrikant AkzoNobel, onder meer bekend van de merk Levis en Dulux, maakte donderdag bekend dat het zijn verkoopprijzen gemiddeld met 17 procent optrok in het eerste kwartaal van 2022. “Door onze krachtige prijsinitiatieven zijn wij in lijn met de ongekende variabele kosteninflatie die onze sector in het afgelopen kwartaal heeft getroffen”, zegt zijn Belgische CEO Thierry Vanlancker.

Eerder sprak AkzoNobel al van een gemiddelde prijsverhogingen met 12,5 procent voor het laatste trimester van 2021 tegenover een jaar eerder. De prijsstijgingen lijken dus alleen maar te versnellen.

Net als Nestlé laat AkzoNobel uitschijnen dat verdere verhogingen waarschijnlijk zijn. “AkzoNobel streeft ernaar de inflatie van grondstoffen en andere variabele kosten, inclusief vracht, te blijven compenseren door prijsinitiatieven.”

Heineken

Bierbrouwer Heineken plakte er woensdag in een update geen cijfer op de recente of komende prijsverhogingen, maar spreekt van een “assertieve prijszetting” en zegt “aanzienlijke bijkomende inflationaire tegenwind” te verwachten.

Net als de andere brouwers ziet Heineken de inkoopprijzen van granen oplopen, een rechtstreeks gevolg van de oorlog in Oekraïne. Maar ook de transportkosten en de kosten voor verpakkingen zoals bierflesjes en plastic zitten in de lift. Die bijkomende kosten zullen minstens gedeeltelijk doorgerekend worden in de winkelprijzen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.