Onafhankelijk onderzoek toont aan dat de kost van fraude met digitale reclameboodschappen vele malen hoger is dan de reclamesector beweert. Dat meldt de Britse zakenkrant The Financial Times.
Valse clicks zijn al jaren een probleem voor de online reclame-industrie. Dat is wanneer adverteerders denken dat hun advertenties veel verkeer naar de betreffende websites genereert. Maar eigenlijk zijn het computerprogramma’s die doorklikken.
De officiële lijn van sectororganisaties van marketeers is dat deze praktijken de industrie zo’n 5,4 miljard euro per jaar kost. In 2019 werd er wereldwijd 268 miljard euro aan digitale advertenties uitgegeven. Onafhankelijk onderzoek van fraudeonderzoeker Augustine Fou toont nu aan dat de echte kost waarschijnlijk veel hoger ligt.
Juridische stappen
Een gebied waar bijzonder veel gefraudeerd wordt, zijn klikbare advertenties om smartphone-apps te downloaden. Criminele bendes claimen dan de vergoeding die adverteerders betalen voor elke download. Een analyse van meer dan 115 miljoen apps die werden gedownload op deze manier toonde aan dat meer dan de helft gegenereerd was door bots, of computerprogramma’s.
Enkele grote techbedrijven, zoals Facebook en Uber, hebben gerechtelijke stappen gezet. Het is echter zeer moeilijk deze praktijken juridisch te bestrijden op grote schaal. Of zoals een onderzoeker in The Financial Times laat optekenen. ‘Het is moeilijk om een Russische bot aan te klagen.’