Uw voeten worden het nieuwe goud voor retailers

Het parcours van de consument over de winkelvloer kan retailers interessante informatie verstrekken over gedrag en voorkeuren van het publiek. Een technologie die deze gegevens op een eenvoudige manier helpt verzamelen, kan op de omzet een grote impact hebben.

Dat zegt Joe Scanlin, chief executive van de jonge Amerikaanse onderneming Scanalytics, die een technologie heeft ontwikkeld waardoor sensoren in de vloer de trajecten van de klanten door de winkel kunnen registreren en weergeven. “Fysieke winkels zoeken vaak nieuwe toepassingen om het consumentengedrag beter te begrijpen,” zegt Brian Sathianathan, oprichter van retailconsulent Iterate.ai. “Daarmee hopen ze hun concurrentiepositie tegenover grote online platformen zoals Amazon te kunnen versterken.” “Online clicks kunnen een waardevol inzicht bieden in het gedrag van de consument. Fysieke winkels zijn benadeeld. Zij hebben veel minder mogelijkheden om de gewoontes van de klant te registreren.” “Daardoor is het onder meer veel moeilijker om te achterhalen welke locaties van de winkel weinig klanten aantrekken. Ook wordt het minder gemakkelijk te bepalen welke rekken minder goede verkopen opleveren.”

Wifi

De voorbije jaren heeft de sector echter een gedeelte van zijn achterstand goedgemaakt. Wifi is volgens analisten daarbij één van de meest courante technologieën. “Dankzij wifi wordt het immers mogelijk om informatie te verzamelen op het ogenblik dat de klant mobiel de website van de winkel activeert,” wordt er opgemerkt. “De mogelijkheden blijven echter beperkt. Niet elke klant meldt zich immers online aan. Daardoor krijgt de winkel slechts toegang tot een beperkt gedeelte van het klantenbestand. Bovendien is het evenmin mogelijk om de exacte positie van de consument tegenover het product te berekenen.” Onder meer op die uitdagingen zegt Scanalytics een antwoord te kunnen aanreiken. [youtube https://www.youtube.com/watch?v=sH98M1TE3V4] De sensoren van Scanalytics, ingebouwd in de vloerbekleding van de winkel, kunnen immers registreren welke weg de consument naar bepaalde producten neemt. Ook kan worden weergegeven vooraleer de klant bij bepaalde goederen blijft stilstaan vooraleer hij zijn weg vervolgt.

Energiecontrole

“Gecombineerd met andere gegevens, kunnen deze sensoren onder meer het ideale ogenblik voor een kortingsactie suggereren,” benadrukt Joe Scanlin. “Ook kan duidelijk worden gemaakt wanneer de belangstelling van het publiek voor een display begint te tanen en dus een verandering aangewezen zou kunnen zijn.” Een aantal retailers maken van de gegevens van Scanalytics ook gebruik om onder meer een optimale planning van de noodzakelijke personeelsbezetting te maken. Het gebruik van de sensoren kost tussen 20 dollar en 1.000 dollar per maand. Die kostprijs is afhankelijk van de gemiddelde oppervlakte en de inzet van bijkomende applicaties voor verdere analyse en interactie. Inmiddels werkt Scanalytics in de Verenigde Staten naar eigen zeggen met ongeveer honderdvijftig klanten. De meeste gebruikers situeren zich in de retail, maar de toepassing kan ook worden gebruikt om in kantoren het energieverbruik te regelen. In de zorgsector kan de technologie tevens worden ingezet als een alarm bij valpartijen. Scanlin wijst erop dat de technologie op geen enkele manier persoonlijke informatie verzamelt en dan ook op het gebied van privacy weinig bezwaren kan oproepen. (mah)