De zelfstandigenorganisatie Unizo vraagt dat buitenlandse webshops even consequent worden gecontroleerd als Belgische winkels als ze actief zijn in ons land. ‘De kortingen die daar soms gegeven worden, daar stel ik me vragen bij.’
De coronacrisis heeft veel kleinere handelaars min of meer gedwongen om echt actief te worden met een webshop. Niet dat er voor corona geen Belgische webshops waren, maar het aantal is de afgelopen maand explosief gestegen omdat de bakstenen winkels moesten sluiten door de lockdown. Al in de eerste week daarvan steeg de online-omzet in België met maar liefst 166 procent tegenover een jaar eerder, blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau GfK.
Maar ondanks al die mooie cijfers is de concurrentie van buitenlandse webshops nog steeds groot. De Amazons en Zalando’s van deze wereld zijn veel groter en hebben daardoor dus ook veel meer slagkracht en kennis van online winkelen. Zalando boekte in 2018 een omzet van 190 miljoen euro in België, volgens de statistieksite Statista.
Verlies
Unizo merkt echter een discriminatie in de regels. ‘Webshops worden aan geen enkele controle onderworpen’, zegt woordvoerder Filip Horemans. ‘Daardoor hebben we totaal geen zicht op de manier van werken van die buitenlanders.’
Op zich is kortingen geven niet verboden, los van de sperperiode vlak voor de solden, maar verkopen met verlies is dat wel. Horemans wil niet gezegd hebben dat Amazon of bol.com met verlies verkopen, maar ‘stelt zich vragen’ bij de enorme kortingen die ze soms geven. ‘Net doordat er zo weinig controle is op die winkels, hebben we daar geen zicht op. Als we die al even consequent zouden controleren als gewone handelaars, zouden we al ver komen.’
Zelfregulering
Webshops worden niet bewust gecontroleerd door de overheid, maar bij klachten start de Economische Inspectie wel een onderzoek op. De sector reguleert echter wel zichzelf via de e-commercevereniging Becommerce. Die wordt betaald door haar leden, de webwinkels, maar is volgens haar statuten een consumentenorganisatie ‘want het vertrouwen van de consument komt op de eerste plaats’.
De organisatie laat elk jaar een extern auditbureau los op online winkels die actief zijn in België. Dat bureau controleert of de handelaar nog voldoet aan alle Belgische wetgeving en alle veiligheidseisen. Als dat zo blijkt te zijn, krijgt die winkel een keurmerk voor dat jaar.
Grotere volumes
Becommerce gaat niet mee in de oproep van Unizo. ‘Waarom zou alles altijd moeten gecontroleerd worden door de overheid?’, vraagt directeur Sofie Geeroms zich af. ‘Het is fantastisch als een sector zichzelf kan reguleren. De voorwaarden die wij opleggen zijn ook niet min. En wie niet aan de voorwaarden voldoet, krijgt geen keurmerk.’ De winkels worden onder andere getest op veiligheid, privacy en bestelproces.
Geeroms kan moeilijk geloven dat buitenlandse spelers onder de prijs zouden verkopen. ‘Zij hebben gewoon grotere volumes en kunnen dus ook grotere kortingen geven’, zegt ze. ‘Uiteraard zijn wij ook voorstanders van eerlijke concurrentie, maar er zijn geen data beschikbaar die het tegendeel bewijzen.’
Ook minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) ziet het probleem niet meteen. ‘Als er een klacht komt over verkopen met verlies, wordt er een onderzoek opgestart bij de Economische Inspectie. Als die inderdaad vaststelt dat dat gebeurt, volgt er een boete. Meer kunnen we momenteel niet doen’, klinkt het.