De Belgische metalenverwerker Umicore is als toeleverancier een goede barometer voor de evolutie in de wereldwijde autoproductie. Het bedrijf uit Hoboken blijft ondanks een heropleving in China bij haar eerdere prognose: een klap met 25 procent in 2020.
Twee afdelingen van Umicore, katalysatoren en batterijmaterialen, worden getroffen door de Covid 19-crisis. De activiteiten werden sinds februari afgeremd in China en sinds half maart in andere belangrijke regio’s. Hoe zit het vandaag?
Katalysatoren
- De laatste weken hebben de autofabrikanten, zij het later dan verwacht, hun assemblagelijnen geleidelijk aan opnieuw opgestart, zegt Umicore. Het bedrijf heeft in lijn hiermee de productie van katalysatoren herstart.
- De vraag naar wagens neemt geleidelijk aan weer toe in Europa, Noord-Amerika, Japan, Korea en Zuidoost-Azië en blijft zwak in Zuid-Amerika.
- In China daarentegen, verloopt het herstel van de markt een stuk sneller en Umicore’s productie van katalysatoren in de regio is nu terug op volle capaciteit.
- Alles samengenomen, verloopt de heropstart van Umicore’s werelwijde productie van katalysatoren in lijn met de verwachtingen meegedeeld eind april. Umicore gaat er dan ook nog steeds van uit dat de wereldwijde autoproductie met ongeveer 25 procent zal afnemen dit jaar.
Batterijmaterialen elektrische auto
Umicore produceert zelf geen batterijen voor elektrische wagens, maar levert een cruciaal onderdeel, kathodematerialen (op basis van nikkel, mangaan en kobalt).
- De verkoop van elektrische wagens werd ook ernstig getroffen door de COVID-19 crisis en de volledige impact van de vertraging in de vraag naar kathodematerialen weegt, zoals verwacht, vanaf het tweede kwartaal op de prestaties, zegt Umicore.
- De zichtbaarheid op de vraag blijft op dit ogenblik uiterst beperkt, maar er werden echter recent nieuwe subsidieregelingen aangekondigd in China en Europa die de overgang naar elektrische mobiliteit op middellange termijn zouden moeten ondersteunen.
- Umicore sloot een lening af van 125 miljoen euro met de Europese Investeringsbank (EIB). Deze lening, die een looptijd van acht jaar heeft, zal een deel van Umicore’s investering in de fabriek voor kathodematerialen in Nysa, Polen financieren.
Recyclage
Ondanks de eerder sombere vooruitzichten voor zijn auto-activiteiten, is Umicore vandaag een van de stijgers op de Brusselse beurs. Dat heeft te maken met de sterke prestaties van een andere afdeling, de recyclage van metalen. De divisie profiteert van de hoge metaalprijzen, vooral voor rodium.