Uber maakt 800 miljoen dollar vrij voor volledig elektrisch wagenpark … in 2040

Taxibedrijf Uber trekt 800 miljoen dollar vrij om zijn chauffeurs te stimuleren over te schakelen op elektrisch. Een nobel streven, dat als einddatum wel pas 2040 heeft.

Uber, de grootste deeltaxidienst ter wereld, heeft aangekondigd dat het in de komende 5 jaar ruim 800 miljoen dollar zal investeren. Daarmee moet de volledige vloot van Ubertaxi’s, die niet in handen zijn van Uber zelf, op enkele jaren tijd overschakelen op elektrisch.

2040

De doelen van Uber lijken eerder op de lange termijn te slaan. In 2040 moet elke wagen van Uber er eentje op batterijen zijn. Dat is echter het overkoepelende, wereldwijde doel. In de Verenigde Staten mikt Uber op 2030 voor een totale transitie.

Dat wil zeggen dat auto’s in India en Zuid-Amerika, waar elektrisch rijden nog veel moeilijker ligt, nog uitstel krijgen. In India heeft Uber veel wagens rondrijden, maar het grootste deel van de winstmarge ligt toch nog vooral in de Verenigde Staten.

An sich gaat het dus wel om een groot plan. De komende vijf jaar zal Uber de eigenaars stimuleren om een elektrische wagen aan te kopen. Daarnaast komen er tevens premies voor het opladen van de auto’s. Vanaf deze week start Uber ook een proefproject waarbij klanten een groen tarief kunnen kiezen als ze met een elektrische Uber rijden. De chauffeur krijgt dan een dollar extra per rit.

5 miljoen Ubers

De wereldwijde impact van elektrische Ubers valt al bij al nog mee. Zowat 12 procent van het wagenpark is momenteel een plug-in hybride, vier keer zoveel als de normale Amerikaanse autokoper. 0,15 procent is volledig elektrisch, dat laatste stemt zowat overeen met de Amerikaanse automarkt. Uber heeft 5 miljoen wagens op de weg.

Maar minder dan 1 procent van de autoritten op de Amerikaanse wegen wordt gedaan via een Uber. De 800 miljoen dollar moeten dus gedeeltelijk een imago-operatie sponsoren. Daarin is Uber niet alleen. Grootste concurrent Lyft werkt aan een vergelijkbaar project, al is hun deadline wel degelijk 2030.

Meer