Twitter overweegt bepaalde diensten betalend te maken

Twitter werkt aan een manier om bepaalde abonnementsformules te integreren. Op die manier hoopt het sociale medium minder afhankelijk te zijn van advertentie-inkomsten. Twitter overweegt onder andere het geven van fooien of speciale betalende diensten.

In het nieuws: Het was de economische website Bloomberg die met het nieuws over de plannen van Twitter naar buiten kwam.

  • De enige inkomsten van Twitter komen op dit moment uit advertenties die tussen tweets te zien zijn.
  • Omdat het sociale medium minder snel is gegroeid dan concurrenten zoals Facebook, is het aandeel van Twitter op de advertentiemarkt echter beperkt. Volgens eMarketer gaat het om amper 0,8 procent van de markt.

Welke plannen heeft Twitter? Het bedrijf heeft meerdere mogelijke plannen die de inkomsten moeten helpen vergroten. De meeste daarvan zitten wel nog in een vroege fase. Door de coronapandemie en de druk van investeerders heeft Twitter er recent echter meer prioriteit aan gegeven. Het originele idee om Twitter altijd volledig gratis te houden, lijkt binnen het bedrijf al even verlaten.

  • Fooien: Hiermee zou u mensen die u volgt kunnen betalen voor exclusieve content. Dat systeem bestond vroeger bij het ter ziele gegane Periscope. Om dit succesvol te maken, zou Twitter waarschijnlijk moeten investeren in meer exclusieve content. Concurrent Facebook loert namelijk om de hoek en blijft voorlopig alles gratis aanbieden.
  • Tweetdeck: Twitter overweegt om extra diensten betalend te maken. Met Tweetdeck krijgt u een soort dashboard waarop u meerdere feeds kan volgen. Momenteel is die dienst gratis en bovendien krijgt u er geen advertenties in te zien.
  • Betalende opties: Ook sommige opties zoals ‘verzenden ongedaan maken’ of meer mogelijkheden om uw profiel te personaliseren zullen mogelijk niet langer gratis zijn.
  • Geen advertenties: De meest voor de hand liggende optie is gebruikers laten betalen om geen advertenties meer te krijgen. Vooral bij actieve gebruikers zou dat kunnen aanslaan. Het zijn echter ook juist die gebruikers die vaak het interessantst zijn voor adverteerders.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.