Tweedehands auto’s razend populair, terwijl markt voor nieuwe wagens keldert

Net als in de omringende landen laat de Belgische autoverkoop een erg uiteenlopend patroon zien: de tweedehandse wagens zitten fors in de lift, mede omdat de verkoop van nieuwe auto’s naar een bodemniveau zakt.

Er werden vorig jaar 709.605 tweedehands wagens ingeschreven in België, tegenover 383.123 nieuwe wagens, meldt mobiliteitsfederatie Traxio. Het betekent dat de tweedehandsmarkt bijna dubbel zo groot is geworden als de markt voor nieuwe wagens.

De tweedehandsmarkt stijgt daarmee ook met 7,5 procent tegenover een jaar eerder, naar het hoogste peil ooit. De verkoop van nieuwe wagens daarentegen is gezakt naar het laagste niveau in 35 jaar, zo raakte eerder al bekend.

Coronajaar

Wat is er aan de hand? “Na het coronajaar 2020 was 2021 andermaal een bijzonder atypisch jaar waarbij de markt volledig ontwricht werd, deze keer door leveringsproblemen van nieuwe wagens wegens een tekort aan halfgeleiders“, zegt Traxio-woordvoerder Filip Rylant.

“Daardoor kelderden de inschrijvingen van nieuwe wagens. Door de langere levertermijnen ging de consument noodgedwongen op zoek naar alternatieven en we zagen een duidelijke verschuiving naar de tweedehandsmarkt. Het verschil tussen de nieuwmarkt en de occasiemarkt is nooit zo hoog geweest.”

Wat volgens Traxio ook meespeelt, maar in mindere mate, is de onzekerheid rond de elektrificatie van het wagenpark. Sommige kopers willen niet meer investeren in een nieuwe wagen met klassieke verbrandingsmotor, maar zijn ook nog niet klaar om een elektrische auto aan te schaffen. Een tweedehandswagen kan een tussenoplossing bieden.

“Nieuw evenwicht zoeken”

De mobiliteitsfederatie verwacht dat het nog een paar jaar zal duren vooraleer de tweedehandsmarkt en de nieuwverkoop weer een nieuw evenwicht gaan vinden.

De tweedehandsverkoop is uiteraard afhankelijk van de instroom van recente wagens. Op korte termijn dreigt er wereldwijde krapte. “Wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt: meer vraag en minder aanbod, dus stijgen de prijzen”, zegt Traxio.

De autofederatie voorspelt op middellange termijn een normalisering: eerst komt er een piek met heel hoge inschrijvingscijfers van nieuwe wagens, wat na enkele jaren tot een grotere instroom van tweedehandswagens en een stabilisering van de hele automarkt zal leiden.

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20