Key takeaways
- De Franse investeerder Cédric Meston heeft Tupperware France gekocht en wil het merk in Europa nieuw leven inblazen.
- De herlancering bouwt voort op bestaande verkoopvertegenwoordigers en introduceert uitgebreide productassortimenten, waaronder roestvrijstalen, glazen en gerecyclede plastic opties.
- Nadat Tupperware moeite had om online verkoop te omarmen, wil het terugkeren naar de voorhoede door voort te bouwen op zijn directe verkoopnetwerk en zich aan te passen aan de voorkeuren van de hedendaagse consument.
Tupperware, het iconische merk dat bekend staat om zijn plastic voedselverpakkingen, maakt een comeback in Europa. Nadat het vorig jaar failliet ging in de Verenigde Staten, heeft een Franse investeerder het initiatief genomen om het merk opnieuw te lanceren in vijf landen: Frankrijk, Duitsland, België, Italië en Polen.
Heroplevingsstrategie
De wederopstanding steunt op Tupperwares gevestigde netwerk van onafhankelijke verkoopvertegenwoordigers. Er wordt verwacht dat ongeveer 20.000 mensen de producten weer gaan verkopen, met een doelstelling van 100 miljoen euro aan jaaromzet tegen het einde van het jaar.
Om het succes van deze herlancering te garanderen, heeft het bedrijf een volledige herstructurering doorgevoerd. Het heeft met name zijn logistiek en distributiekanalen gemoderniseerd, terwijl het zijn productassortiment heeft uitgebreid tot andere producten dan de traditionele plastic verpakkingen. Klanten kunnen nu kiezen uit roestvrij staal, glas en gerecycled plastic.
De ondernemer achter de heropleving
Cédric Meston, de 31-jarige ondernemer achter de heropleving, kocht Tupperware Frankrijk in maart met zakenpartners. Zijn ambitie was om het merk snel nieuw leven in te blazen. Meston is ook bekend als medeoprichter van HappyVore, een bedrijf dat gespecialiseerd is in plantaardige vleesvervangers.
De reis van Tupperware begon in 1946, als pionier op het gebied van plastic oplossingen voor het bewaren van voedsel. Decennialang floreerde het bedrijf op de directe verkoop tijdens “Tupperware-party’s”, waar vertegenwoordigers producten aan potentiële klanten presenteerden. De terughoudendheid van het merk om online handel te omarmen belemmerde echter de groei en droeg uiteindelijk bij aan de financiële problemen.
Tweede kans
Pas onlangs, in 2022, begon Tupperware zijn producten online te verkopen op platforms zoals Amazon en de mogelijkheden van fysieke winkels te verkennen. Ondanks deze inspanningen moest het bedrijf een jaar geleden het faillissement aanvragen in de VS. Vandaag hoopt Tupperware, dankzij de investering van Meston en een vernieuwde strategie, zijn oude glorie terug te vinden en zich opnieuw te vestigen als leider in de sector van kookgereedschap. (fc)

