In de Verenigde Staten blijft geen enkele auto langer in het verkeer dan de Toyota Land Cruiser. Dat blijkt uit een analyse van het occasieplatform iSeeCars, gebaseerd op een analyse van de totale afstanden die auto’s in de Verenigde Staten hebben afgelegd wanneer ze het einde van hun levenscyclus hebben bereikt.
Het onderzoek kwam tot de conclusie van bijna 20 procent van alle Land Cruisers tijdens hun leven een afstand van minstens 200.000 mijl aflegden.
Grote voorsprong
“Wanneer gekeken wordt naar wagens die 200.000 mijl op de teller hebben staan, komt een duidelijke dominantie van de Japanse autobouwer Toyota naar voor”, merkt iSeeCars op. “Het Japanse merk staat met zes verschillende modellen in de top tien. Met zijn modellen Land Cruiser en Sequoia heeft Toyota bovendien een grote voorsprong op alle andere merken.”
Uit het rapport van iSeeCars wordt duidelijk dat slechts 1,2 procent van alle ingeschreven wagens in de Verenigde Staten uiteindelijk een afstand van 200.000 mijl halen. “Indien echter het volledige wagenpark door Toyota zou worden geleverd, zou dat cijfer beduidend hoger liggen”, merkt Karl Brauer, analist bij iSeeCars, op.
“Er kon immers worden vastgesteld dat 18,2 procent van alle Land Cruisers uiteindelijk de kaap van 200.000 mijl halen. Het model Sequoia haalt een score van 14,2 procent. Daarmee laten deze twee modellen alle andere merken achter zich.”
Ontwikkelingslanden
Op de derde plaats volgt de Chevrolet Suburban met een score van 6,6 procent, gevolgd door de GMC Yukon XL (5,2 procent) en de Toyota 4Runner (4,6 procent). Ook de Toyota Prius haalt met een score van 3,9 procent de top tien.
“De onverwoestbare Land Cruiser lijkt gebouwd om minstens vijfentwintig jaar, zelfs onder de meest moeilijke omstandigheden, te blijven rijden”, zegt Karl Brauer nog. “Het is dan ook niet toevallig dat het model bijzonder populair is in ontwikkelingslanden, waar vooral over onverharde wegen en ander moeilijk terrein moet worden gereden.”
Ook wanneer naar de merken wordt gekeken, voert Toyota met een score van 2,3 procent de ranglijst aan. Honda staat op de tweede plaats met een totaal van 1,9 procent, gevolgd door GMW (1,8 procent), Chevrolet (1,6 procent) en Ford (1,5 procent).
(evb)