Toyota lanceert tegen 2026 3 elektrische voertuigen in Zuid-Afrika


Key takeaways

  • Toyota is van plan om tegen 2026 drie modellen elektrische voertuigen te lanceren in Zuid-Afrika.
  • Dat plan komt er als antwoord op de groeiende concurrentie van Europese en Chinese autofabrikanten op de markt voor elektrische voertuigen.
  • Toyota wil deze elektrische voertuigen lokaal produceren en zo bijdragen aan de groei van de Zuid-Afrikaanse auto-industrie.

Andrew Kirby, CEO van Toyota South Africa Motors (TSAM), heeft aangekondigd dat het bedrijf van plan is om begin 2026 drie volledig elektrische automodellen in Zuid-Afrika te introduceren. Dat meldt Reuters. Hiermee betreedt Toyota de snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen in Zuid-Afrika, waar het momenteel concurrentie ondervindt van gevestigde Europese autofabrikanten en opkomende Chinese rivalen zoals BYD.

Chinese concurrentie

Terwijl Volvo momenteel de EV-verkoop in het land domineert, gevolgd door BMW en Mercedes-Benz, betreden Chinese fabrikanten agressief de markt op zoek naar nieuwe kansen te midden van exportbeperkingen naar de VS en Europa. Toyota domineert momenteel de markt voor hybride en plug-inhybride voertuigen in Zuid-Afrika met een aandeel van 67 procent, dankzij populaire modellen zoals de Corolla Cross.

Ondanks het succes in het hybride segment erkent Toyota de uitdagingen van de Chinese concurrentie. Kirby erkent dat dit een “strategische zorg” is die een snelle en effectieve reactie vereist. Om deze problemen aan te pakken, hebben de zeven grootste lokale autofabrikanten, waaronder Toyota, BMW en Volkswagen, gezamenlijk beleidsaanbevelingen ingediend bij de minister van Handel en Industrie, met als doel de ondersteuning en bescherming van de lokale auto-industrie.

Snel groeiende Zuid-Afrikaanse markt

In eerste instantie zullen de volledig elektrische voertuigen van Toyota geïmporteerd worden, maar het bedrijf is van plan om ze uiteindelijk in Zuid-Afrika te produceren.

Deze strategische beslissing maakt deel uit van een veerkrachtige Zuid-Afrikaanse automarkt die de afgelopen maanden een opmerkelijke groei heeft doorgemaakt. De verkoop van nieuwe voertuigen heeft het hoogste niveau in bijna zes jaar bereikt, wat de veerkracht van de industrie aantoont ondanks economische en operationele uitdagingen.

Toyota blijft leiden

TSAM blijft de opwaartse trend leiden, heeft een marktaandeel van 24,7 procent en domineert segmenten zoals personenauto’s, lichte bedrijfsvoertuigen en middelgrote bedrijfsvoertuigen. Het bedrijf verkocht alleen al in juli 12.694 eenheden en verstevigde daarmee zijn positie als vertrouwd merk voor Zuid-Afrikaanse consumenten. De recente verlaging van de reporente, die de leenkosten verlaagt, zou de verkoop verder moeten stimuleren en TSAM in staat moeten stellen om haar trouwe klantenbestand te blijven bedienen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.