Toyota handhaaft winstverwachting ondanks uitdagingen derde kwartaal


Key takeaways

  • Toyota handhaafde zijn jaarlijkse winstverwachting ondanks uitdagingen in Japan en China.
  • De operationele winst van het bedrijf bleef achter bij die van vorig jaar door de afgenomen vraag naar nieuwe auto’s en productieonderbrekingen.
  • Toyota herzag de prognose van het verkoopvolume voor het fiscale jaar dat eindigt in maart, vanwege schandalen in de regelgeving en controleproblemen.

Toyota handhaafde zijn prognose voor de jaarwinst ondanks uitdagingen in zowel Japan als China in het afgelopen kwartaal. De operationele winst van het bedrijf voor de periode van juni tot september bedroeg 1,16 biljoen yen (ongeveer 6,96 miljard euro), minder dan de 1,44 biljoen yen (ongeveer 8,64 miljard euro) van vorig jaar en de verwachtingen van analisten van 1,25 biljoen yen (ongeveer 7,5 miljard euro). Deze daling werd toegeschreven aan een combinatie van factoren, waaronder een verminderde vraag naar nieuwe auto’s wereldwijd en productieonderbrekingen als gevolg van regelgevingskwesties en terugroepacties in binnen- en buitenland.

De verkoop in Japan daalde door terugroepacties voor het Prius-model in eigen land, terwijl de Chinese productie problemen ondervond door een prijzenoorlog met lokale spelers zoals BYD. Toyota bevestigde echter zijn winstverwachting voor het hele jaar van 4,3 biljoen yen (ongeveer 25,8 miljard euro), wat het vertrouwen van de aandeelhouders een boost gaf.

Aanpassingen en strategie

De netto-omzet voor het kwartaal bedroeg 11,4 biljoen yen (ongeveer 68,4 miljard euro) en bleef daarmee consistent met vorig jaar. Het bedrijf stelde zijn prognose voor het verkoopvolume voor het fiscale jaar dat eindigt in maart bij naar 10,85 miljoen eenheden, in plaats van de eerdere schatting van 10,95 miljoen, omdat het de impact op de productie erkent van schandalen rond vervalste veiligheidscertificaten voor voertuigen.

Yoichi Miyazaki, Chief Financial Officer van Toyota, verklaarde dat het bedrijf streeft naar een jaarlijkse productie van 10 miljoen eenheden in de tweede helft van het jaar en dat het zijn productieprocessen zal herzien in het licht van de problemen met de verificatie. Miyazaki benadrukte ook Toyota’s strategie om in de komende twee tot drie jaar de Chinese markt te bedienen met voertuigen die speciaal zijn ontworpen voor lokale consumenten.

Uitdagingen voor de markt

In China, waar softwaregedreven, batterij-elektrische voertuigen (EV’s) snel dominantie hebben verworven, hebben traditionele autofabrikanten zoals Toyota te maken met hevige concurrentie. Recente tarieven die door de Europese Unie en de Verenigde Staten zijn opgelegd aan Chinese EV’s kunnen de marktdynamiek echter mogelijk veranderen. Hoewel BYD nog een significante aanwezigheid in Japan moet opbouwen, zou een strengere importcontrole BYD kunnen aanmoedigen om zijn expansie in opkomende markten, die traditioneel worden gedomineerd door Japanse merken, te versterken.

Analisten voorspellen dat Chinese autofabrikanten hun inspanningen zullen intensiveren in Zuidoost-Azië en Afrika, regio’s waar ze al actief waren voordat de tarieven van kracht werden. Tatsuo Yoshida, senior autoanalist bij Bloomberg Intelligence, toonde zich bezorgd over de prestaties van Toyota in China en voorspelde aanhoudende uitdagingen voor het bedrijf in deze markt. Hij benadrukte dat bedrijven met diverse inkomstenstromen de druk kunnen weerstaan en mogelijk hun activiteiten kunnen versterken in uitdagende markten zoals China, terwijl bedrijven die alleen afhankelijk zijn van de Chinese verkoop het moeilijk kunnen krijgen.

Herziene doelstellingen

Toyota’s CEO, Koji Sato, had aanvankelijk beloofd om tegen 2026 jaarlijks 1,5 miljoen EV’s op batterijen te verkopen en tegen 2030 3,5 miljoen. Sindsdien heeft het bedrijf deze doelstellingen echter naar beneden bijgesteld, meer in lijn met het potentieel van hybride gas-elektrische voertuigen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.