De Japanse autofabrikant Toyota tast diep in de geldbuidel om zijn eigen batterijproductie op te zetten: zo moet in totaal 725 miljard yen (ongeveer 5,2 miljard euro) de bouw van fabrieken in Japan en de VS bekostigen.
De grootste automaker ter wereld meldt tussen 2024 en 2026 te zullen beginnen met de productie van batterijen, schrijft de Britse zakenkrant Financial Times (FT). Toyota trekt 400 miljard yen uit voor productiebedrijven in Japan, met inbegrip van zijn joint venture met Tesla-leverancier Panasonic. Nog eens 325 miljard yen wordt gepompt in Toyota’s in aanbouw zijnde accufabriek in de Amerikaanse staat North Carolina.
Tijd en moeite
Het Japanse concern hoopt met de eigen fabricage van accu’s voor elektrische voertuigen een concurrentievoordeel te verwerven ten opzichte van andere industriereuzen, die meestal deals sluiten met externe batterijfabrikanten (zoals rivaal Honda recent deed met LG Energy). Een dergelijke drastische vereenvoudiging van de productieketen zou geen enkel bedrijf windeieren leggen, luidt de redenering.
Toch is niet iedereen overtuigd van Toyota’s plan de campagne. “Als de elektrische trend over de hele wereld versnelt, kan Toyota’s interne productie-strategie de achterstand misschien niet meer inhalen, omdat het tijd en moeite kost om zelf batterijen te ontwikkelen en te produceren”, liet bijvoorbeeld Seiji Sugiura, senior analist bij het adviesbureau Tokai Tokyo Research Institute, optekenen door de FT.
Recyclage
Eerder deze zomer raakte overigens bekend dat Toyota gaat samenwerken met het Amerikaanse Redwood Materials, een bedrijf dat batterijen en elektrische voertuigen recycleert. Het plan is om oude, versleten accu’s op te knappen of af te breken, zodat de materialen kunnen worden hergebruikt.
(as)