Key takeaways
- Toyota behoudt voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn positie als ’s werelds beste autofabrikant.
- Het bedrijf zag de totale verkoop met 3,7 procent dalen, waarbij hybride voertuigen de groei aanjaagden.
- De verkopen van Toyota in Noord-Amerika en Europa stegen met respectievelijk 4,3 procent en 3,6 procent.
De Toyota Motor Corporation heeft in 2024 voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn dominantie als ’s werelds grootste autofabrikant voortgezet. Dit succes werd toegeschreven aan de sterke verkoop van hybride voertuigen, volgens gegevens die donderdag werden vrijgegeven.
De autogroep, die Daihatsu Motor Co. en Hino Motors Ltd. omvat, behaalde in 2024 een totale verkoop van 10,82 miljoen eenheden, een daling van 3,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Volkswagen AG, gevestigd in Duitsland, eindigde op de tweede plaats met een verkoop van 9,03 miljoen voertuigen.
Meer wagens verkocht in Noord-Amerika en Europa
De individuele verkoop van Toyota kwam uit op 10,16 miljoen auto’s, met een daling van 1,4 procent als gevolg van een schandaal rond de certificering van voertuigen in Japan, waardoor de productie van bepaalde modellen kortstondig werd stilgelegd. De binnenlandse verkoop daalde sterker met 13,8 procent tot 1,44 miljoen stuks.
Ondanks deze tegenslag steeg de verkoop van Toyota in Noord-Amerika met 4,3 procent tot 2,73 miljoen auto’s, terwijl de verkoop in Europa met 3,6 procent steeg tot 1,17 miljoen stuks, dankzij modellen als de RAV4 en C-HR. De verkoop in China daalde echter met 6,9 procent tot 1,78 miljoen auto’s als gevolg van hevige prijsconcurrentie.
Toename verkoop Hybride en elektrische voertuigen
Het bedrijf zag een stijging van de verkoop van hybride voertuigen tot 4,14 miljoen stuks, een stijging van 21,1 procent, gevoed door een groeiende vraag in belangrijke markten zoals Noord-Amerika en Europa te midden van een vertraging in de wereldwijde hausse van elektrische voertuigen. De verkoop van EV’s door Toyota groeide ook met 34,5 procent tot 139.892 eenheden.
Wereldwijd daalde de productie van Toyota met 7,8 procent tot 10,62 miljoen voertuigen. Toyota’s eigen productie daalde met 5,1 procent tot 9,52 miljoen auto’s als gevolg van de productiestops na het schandaal waarbij het bedrijf toegaf zich niet volledig te hebben gehouden aan de overheidsnormen bij het testen van voertuigen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!