Topman H&M: Klimaatactivisten dreigen een sociale ramp te veroorzaken

De groeiende beweging die de burger aanzet zich beschaamd te voelen over zijn consumptiegedrag, vormt een zware sociale bedreiging. Dat zegt Karl-Johan Persson, chief executive van het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz (H&M). Persson zegt zich zorgen te maken dat de beweging bepaalde gedragspatronen wil verbieden.

In eerste instantie werd de luchtvaart geconfronteerd met consumenten die zich beschaamd begonnen te voelen nog langer het vliegtuig te nemen en daarmee het leefmilieu te beschadigen. Deze vliegschaamte heeft zich echter al snel ook naar andere industriële sectoren uitgebreid.

Gevolgen

‘Een groot aantal protesten wil dat de burger niet langer bepaalde acties onderneemt,’ zegt Persson (44). ‘De beweging wil dat het publiek stopt met consumeren. Dat kan inderdaad en beperkte impact hebben op het leefmilieu, maar daarentegen moet men rekening houden met vreselijke sociale gevolgen.’

De modesector wordt daarbij gelinkt aan het leefmilieu en aan mensenrechten. De productie kan immers een aanzienlijke vervuiling veroorzaken. Daarnaast maakt de sector vaak gebruik van onderbetaalde arbeidskrachten die onder slechte werkomstandigheden in arme landen in allerlei textielateliers aan het werk worden gezet.

Ook het gedrag van de consument heeft echter een impact. Goedkope mode zet de consument immers niet alleen aan om vaker kleding te kopen, maar tevens om het textiel ook vlugger af te schrijven en weg te gooien.

Innovatie

‘Het klimaatprobleem is uiteraard bijzonder belangrijk,’ erkent Persson. ‘Ecologische knelpunten vormen een gigantische bedreiging die iedereen – politici, bedrijven, individuen – ernstig moet nemen. ‘Maar het verdrijven van de armoede is een doelstelling die minstens even belangrijk is.’

‘De industrie moet zijn impact op het leefmilieu verminderen. Tegelijkertijd moet de economie echter ook banen blijven creëren, een betere gezondheidszorg garanderen en een economische groei nastreven.’

‘De ontwikkeling van innoverende milieutechnieken, hernieuwbare energie en verbeterde materialen zijn echter een betere manier om de klimaatverandering aan te pakken dan de introductie van een moratorium op consumptie,’ werpt Persson nog op.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.