Volgens brouwers als Carlsberg en AB InBev groeit de vraag naar alcoholvrije bieren in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, meldt Reuters. Dat biedt kansen in een regio die een van de laagste alcoholconsumptiecijfers ter wereld heeft.
AB InBev heeft de vraag naar alcoholvrije dranken zien stijgen bij de lokale bevolking in sommige landen in het Midden-Oosten, waaronder Saoedi-Arabië. De verkoop aan toeristen en expats is ook toegenomen. Eerder dit jaar lanceerde AB InBev, het alcoholvrije bier Corona Cero, in Saoedi-Arabië.
De 35-jarige Egyptenaar Mohannad Abdelazeem, een onderzoeker op het gebied van genetica, zei dat hij elke dag zeven of acht blikjes Pepsi of Coca-Cola dronk, maar dat hij zich zorgen maakte over de gevolgen voor de gezondheid. Volgens hem zijn drankjes zoals Moussy van Carlsberg goed voor de spijsvertering en het voorkomen van nierstenen, en hij voegde eraan toe dat zijn hele familie nu is overgestapt. Nu drinkt hij wel drie tot vier blikjes Moussy en Fayrouz – alcoholvrije bieren per dag.
Moussy: een alcoholvrij bier
Moussy wordt gemaakt door alcoholische gisting te vermijden, in plaats van alcohol achteraf te verwijderen zoals gebruikelijk is bij veel alcoholvrije bieren. Carlsberg noemt Moussy een alcoholvrij bier, hoewel het in Egypte, waar het al 30 jaar wordt verkocht, als moutdrank op de markt wordt gebracht.
Hoewel Carlsberg zei dat de groeiende belangstelling voor alcoholvrije bieren een “opportuniteit” vormt in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, is het onwaarschijnlijk dat ze op korte termijn een grote bijdrage zullen leveren aan de inkomsten. AB InBev richt zich op het aanspreken van bestaande bierdrinkers, die momenteel wereldwijd de verkoop van alcoholvrije bieren stimuleren.
Een verschuiving in de smaak van de consument
Er is ook een bredere verschuiving in de smaak van de consument gaande, zeggen sommige leidinggevenden. De netto-inkomsten van Heineken in Egypte zijn in de eerste helft van dit jaar met meer dan 40 procent gestegen, deels dankzij de verkoop van Fayrouz.
Carlsberg is in 2023 begonnen met de lokale productie van Moussy in Egypte en heeft ook een lokaal inkoopcentrum gebouwd in Jeddah, Saoedi-Arabië, waar het zegt dat Moussy en een ander Carlsberg merk Holsten meer dan 50 procent van de markt voor alcoholvrij bier in handen hebben. Het heeft nieuwe smaken ontwikkeld, waaronder citroen en munt, een lokaal populaire smaak.
Marketinguitdagingen
Bedrijven zouden zorgvuldig moeten overleggen met de autoriteiten om te bepalen of marketing is toegestaan. Volgens Laurence Whyatt, analist bij Barclays, is een belangrijke culturele verschuiving nog generaties ver weg.
Zelfs indirecte promotie van alcohol is verboden in Golfstaten, waaronder de Verenigde Arabische Emiraten. Het is onduidelijk of het adverteren van een alcoholvrije versie van een ander alcoholisch merk als zodanig zou worden aangemerkt.
Belangrijkste punten
• De interesse in alcoholvrije bieren groeit in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
• AB InBev heeft de vraag naar alcoholvrije bieren zien stijgen onder de lokale bevolking in sommige landen in het Midden-Oosten.
• Moussy van Carlsberg is een populair alcoholvrij bier in Egypte, waar het al 30 jaar wordt verkocht.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!