Key takeaways
- De stijging van de verkoop van hybride auto’s heeft de vraag naar platinagroepmetalen (PGM’s) onverwacht doen toenemen.
- De sterke stijging van de verkoop van hybride auto’s heeft de behoefte aan katalysatoren doen toenemen, wat resulteert in een nieuw leven voor PGM’s.
- Hybride auto’s kunnen mogelijk de periode verlengen waarin PGM’s nodig zijn.
De opkomst van hybride auto’s en de vraag naar PGM’s
De stijging van de verkoop van hybride auto’s heeft de vraag naar platinagroepmetalen (PGM’s) onverwacht gestimuleerd en biedt een reddingslijn aan de industrie die momenteel te maken heeft met een langdurige daling van de vraag. Dit is vergelijkbaar met de situatie van steenkool, dat geleidelijk wordt afgebouwd, maar nodig blijft totdat hernieuwbare energie meer wijdverspreid raakt.
PGM’s zijn een groep van zes metalen met vergelijkbare chemische eigenschappen. De belangrijkste metalen binnen deze groep zijn platinum en palladium, samen met rhodium, ruthenium, iridium en osmium. Deze metalen worden voornamelijk gebruikt in katalysatoren in auto’s om schadelijke uitlaatgassen, zoals koolmonoxide en stikstofoxiden, te zuiveren.
Verkoop van EV’s en hybride auto’s
De groei van de verkoop van EV’s is wereldwijd vertraagd, waardoor de vraag naar hybride auto’s weer is toegenomen. Deze stijging in de verkoop van hybride auto’s heeft geleid tot een grotere behoefte aan katalysatoren om vervuiling tegen te gaan, wat resulteert in een nieuw leven voor PGM’s. De verschuiving naar hybriden kan de periode waarin PGM’s nodig zijn verlengen.
De onverwachte stijging van de gecombineerde verkoop van benzine- en hybride auto’s betekent een extra vraag naar 600.000 ounces (17.000 kilogram) aan PGM’s, wat de totale PGM-vraag voor auto’s naar het op één na hoogste niveau ooit geduwd. De grootste groei zit in plug-in hybride elektrische voertuigen, vooral in China.
De invloed op batterijmaterialen
De verschuiving naar hybride auto’s zal naar verwachting invloed hebben op de vraag naar batterijmaterialen zoals kobalt en nikkel, omdat hybride accu’s kleiner zijn dan die in EV’s. Deze trend zou de vraag naar batterijmaterialen zoals kobalt en nikkel kunnen drukken. Dit zou de groei van de vraag naar batterijmaterialen in de komende jaren kunnen afremmen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!