Hoogleraar over de vluchtigheid van TikTok-toerisme: “Er is nog een vacuüm”

TikTok-toerisme heeft een enorme invloed. Door korte hippe filmpjes wordt de toerist verleid om verborgen parels te ontdekken. Tegelijk bestaat er nog een vacuüm. Jan van der Borg, hoogleraar toerisme aan de KU Leuven, waarschuwt voor de vluchtigheid van het fenomeen op Business AM.


Beluister hier het volledige gesprek met Jan van der Borg:


Uitgelegd: TikTok-toerisme is een vorm van toerisme wat aangejaagd wordt door mensen die op het sociale medium TikTok hele korte filmpjes plaatsen, die dan viraal gaan. Dit gaat dan over bijvoorbeeld een lekker gerecht, een leuk winkeltje of een mooie attractie waar volgens de TikTokker nog te weinig aandacht aan werd besteed in de reguliere toeristische communicatie.

  • Van der Borg: “TikTok is veel sneller en het is op dit moment veel evidenter bij de jongeren. Via zo’n TikTok-bericht kom je in een soort van live like local-sfeer. Facebook en Instagram zijn minder direct. Daardoor is het een fenomeen dat heel snel als een paddenstoel uit de grond kan schieten, maar soms ook heel snel weer overwaait.”
  • “Het is een voordeel voor de toerist zelf dat ze op een hele leuke en creatieve manier geconfronteerd worden met attracties waar ze niet zo snel mee in aanraking komen. Op het moment dat er iets viraal gaat en er heel veel mensen in de rij komen te staan, dan is het geen nieuwe innovatieve attractie meer, maar ook een platgetreden pad. Het TikTok-toerisme maakt zichzelf ook weer heel snel onschadelijk, of in ieder geval weinig nuttig.”
  • “Op veel bestemmingen is er nog een soort van vacuüm wat niet wordt opgevuld door de TikTokkers noch door de officiële communicatiekanalen. Door de improviserende, creatieve TikTokker net iets te snel af te zijn door zelf al te beginnen met een aantal plekken te promoten, kan je mensen vanuit de hele drukke plekken begeleiden en verleiden om naar de wat minder drukke plekken te gaan. En dat werkt de duurzaamheid van toerisme in de hand”, concludeert van der Borg.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.