Test Aankoop stuurt aanmaning naar Europese luchtvaartmaatschappijen

Test Aankoop stuurde verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen een aanmaning. Dat gebeurde omdat passagiers niet op de correcte manier worden vergoed voor geschrapte vluchten, als gevolg van de coronacrisis.

Test Aankoop klaagt aan dat verschillende maatschappijen enkel een waardebon voorzien. De reizigers moeten eigenlijk ook de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor een terugbetaling. De consumentenorganisatie stelt dat verschillende luchtvaartmaatschappijen opzettelijk de regelgeving rond consumentenbescherming schenden.

Bij een geschrapte vlucht hebben reizigers recht op een terugbetaling of waardebon. De passagier mag dan beslissen voor welke optie hij kiest. Maar onder andere Air France, KLM en Transavia voorzien bij een annulering enkel een waardebon. Dat is in strijd met de Europese wetgeving. Test Aankoop stuurde de betrokken luchtvaartmaatschappijen een aanmaning. Ze krijgen acht dagen de tijd om het in orde te maken.

Transparantie

Daarnaast vraagt Test Aankoop ook meer transparantie van verschillende luchtvaartondernemingen. Zo vermelden onder meer Brussels Airlines, Lufthansa en Easy Jet nergens op hun website dat de mogelijkheid van een terugbetaling bestaat bij een annulering. Test Aankoop wijst erop dat het riskant is om een waardebon te aanvaarden, omdat de reizigers bij een eventueel faillissement in de kou blijven staan.

De organisatie roept België daarom op om een garantie te voorzien voor die waardebonnen. Tot slot vraagt de consumentenorganisatie om meer duidelijkheid over vluchten die wel nog werden uitgevoerd, maar waarbij de passagier het grondgebied niet mocht verlaten. Test Aankoop stuurde daarvoor een brief naar de Europese Commissie.

Meer