De consumentenprijzen zijn de voorbije twaalf maanden fors gestegen. Daarom houdt de consumentenorganisatie Test-Aankoop een pleidooi om de prijzen van de basisproducten te bevriezen. Laura Clays, woordvoerster bij Test-Aankoop, geeft in een gesprek met Business AM meer uitleg.
Beluister hieronder het volledige gesprek met Laura Clays.
De details: Uit een onderzoek van Test-Aankoop blijkt dat de prijzen in de supermarkt in maart met 20,6 procent zijn gestegen tegenover een jaar eerder. “Dat is een absoluut record”, klinkt het.
- Die forse stijging is voor een groot deel te wijten aan de groenten. Die waren in maart 2023 gemiddeld 31 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. En als aardappelen niet meegerekend worden, is de inflatie voor groenten zelfs 40 procent.
- De gemiddelde inflatie voor zuivel kwam in maart uit op 26 procent, met uitschieters voor jonge (gouda)kaas (+42 procent), room (+33 procent) en halfvolle melk (+29 procent).
- “Door de verdere toename van de inflatie geeft een gemiddeld gezin van 2 personen nu per maand 521 euro uit in de supermarkt. Dat is 89 euro meer dan een jaar geleden”, aldus Clays.
- Uit de jongste inflatiecijfers van Statbel bleek overigens al dat de energie-inflatie nu plaats moet maken voor een voedselinflatie.
Voorstel: Test-Aankoop wil, naar het voorbeeld van Frankrijk en Griekenland, de prijzen voor de basisproducten bevriezen.
- Het voorstel werd de voorbije dagen niet door iedereen op gejuich onthaald.
- De handelsfederatie Comeos waarschuwt bijvoorbeeld dat de marges van de winkels nu al zeer klein. “Bovendien zullen de supermarkten genoodzaakt zijn de inkomstenderving die met een prijzenplafond gepaard gaat door te rekenen”, klinkt het in een reactie tegenover de vzw Vilt.
- Ook Jo Brouns, Vlaams minister van Werk, is niet overtuigd. “Met prijsblokkeringen vanuit de overheid ga je voor lege rekken of failliete leveranciers zorgen”, klonk het in Het Laatste Nieuws.
- De overheid zou eventueel kunnen tussenkomen, maar in dat geval moet de belastingbetaler vroeg of laat alsnog opdraaien voor de genomen maatregelen.
- Clays erkent in een gesprek met Business AM dat de supermarkten en producenten al veel inspanningen hebben gedaan. “Maar de consumenten moet nu praktisch onmogelijk inspanningen leveren als ze de supermarkt bezoeken. Mensen kunnen nu minder eten kopen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn,” voegt ze eraan toe. “Het is spijtig dat ons idee meteen getorpedeerd wordt, maar er is dringend nood aan een oplossing.”