Een Tesla van 25.000 euro is in ontwikkeling, en Musk koos Europa om die te produceren

Het is al meer dan twee jaar geleden dat Elon Musk ons een betaalbare Tesla van 25.000 euro beloofde, maar het lijkt erop dat het project langzaam concreter wordt. En Europa is de gelukkige om deze autodroom werkelijkheid te laten worden.

Waarom is dit belangrijk?

De beslissing van Musk om zich te richten op Europa is op zijn zachtst gezegd verrassend, aangezien de productie van elektrische auto's in de Verenigde Staten en China wordt gesubsidieerd, en Mexico ook een serieuze mededinger was. Aan het eind van de rit is Duitsland het land dat Musk mag bedanken en in de handen mag wrijven.

In het nieuws: Tesla is van plan om een auto van 25.000 euro te produceren in zijn gigafabriek in Berlijn, meldt een bron aan Reuters.

  • De bron specificeert niet welk model, maar het is zonder twijfel het langverwachte Model 2.
  • Elon Musk zou afgelopen vrijdag de faciliteiten in Gruenheide hebben bezocht na een top over AI in Engeland. Hij zou het personeel hebben verzekerd dat er een Tesla van 25.000 euro zal worden gebouwd.
  • Het is nog niet bekend wanneer de productie van deze nieuwe Tesla zal beginnen.
    • Vorig jaar gaf Musk aan dat het bedrijf nog niet over de technologie beschikte om een auto zo goedkoop te produceren. Hij had het project daarom in de ijskast gezet.
    • Maar onlangs hebben bronnen aangegeven dat Tesla op het punt staat een technische doorbraak te realiseren, namelijk de mogelijkheid om vrijwel het hele chassis van de elektrische auto uit één stuk te vormen.
    • Deze innovatie kan de productielijn aanzienlijk versnellen en de productiekosten verlagen.

Genoteerd: Dit is een cruciale stap voor de elektrische autofabrikant in het streven naar een grotere democratisering van zijn voertuigen. Tesla streeft ernaar de jaarlijkse productie tegen 2030 te verhogen tot 20 miljoen eenheden, tien keer meer dan het nu kan produceren.

Een overwinning voor Duitsland en Europa

Ingezoomd: Tegen alle verwachtingen in, is Duitsland de gelukkige winnaar van het hart (en de portemonnee) van Elon Musk.

  • In de recent uitgebrachte biografie van Elon Musk kwamen we te weten dat Tesla oorspronkelijk van plan was om een nieuw compact elektrisch model te produceren in de toekomstige gigafabriek in Mexico.
    • Maar de Tesla-baas veranderde van gedachten en richtte zich toen op Texas. Dat mislukte.
    • Het is vermeldenswaardig dat de fabriek in Berlijn het Model Y produceert, de best verkochte elektrische auto in Europa. Dit gegeven heeft ongetwijfeld meegewogen in de beslissing.
  • Voor Duitsland is het potentiële economische effect enorm. De uitvoering van dit project belooft niet alleen extra banen, maar belooft ook de lokale en nationale economie te stimuleren.

Meer details uit de biografie over Elon Musk hoor je in een exclusieve Q&A-sessie met auteur Walter Isaacson. Isaacson is op 25 november te gast in Meetdistrict Gent, waar hij o.a. zijn nieuwe boek voorstelt, in een organisatie van Business AM. Meer informatie vind je op businessam.be/elon-musk.


Van belang voor Duitsland én Europa

Uitgezoomd: Deze (nog niet officieel aangekondigde) aankondiging is van strategisch belang voor heel Europa.

  • Het besluit van Tesla om het Model 2 in Berlijn te assembleren is geen willekeurige geografische keuze. Het is een berekende zet om aan te sluiten bij de specifieke behoeften van Europese consumenten.
    • Een compact model is ideaal voor het Europese rijgedrag, in tegenstelling tot de grotere modellen van het merk.
    • Bovendien zijn de gemiddelde lonen in Europa doorgaans veel lager dan in de Verenigde Staten. Een betaalbare Tesla zou het merk helpen de verkoop in Europa te stimuleren.
  • Voor Europa biedt grootschalige productie van een dergelijke elektrische auto een unieke kans.
    • Dit kan innovatie stimuleren, de productie van hoogwaardige componenten zoals elektrische batterijen bevorderen en industriële waardeketens binnen de Europese Unie versterken.
    • Het zou ook investeringen in laadinfrastructuur en de acceptatie van elektrische voertuigen in heel Europa bevorderen, wat bijdraagt aan het bereiken van de doelstellingen van de Europese Green Deal voor het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen.
  • Het vermogen van Europa om hoogwaardige technologiebedrijven zoals Tesla aan te trekken, is een positief signaal voor andere investeerders.
    • Dit zou de aantrekkingskracht van het continent als belangrijk industrieel centrum in de post-koolstofwereld versterken.
    • Europa zou dan de Verenigde Staten en China (een beetje) verslaan, die een voorsprong hebben op het concurrentievermogen op dit gebied.

(cv/nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.