Tesla test robotaxi’s die alleen op camera’s vertrouwen

Tesla test robotaxi’s die alleen op camera’s vertrouwen
Stanislav Kogiku/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Key takeaways

  • Tesla lanceerde zijn beperkte robotaxi-service in Austin met menselijke veiligheidsbestuurders.
  • In de eerste fase rijden er 10-20 voertuigen in een klein gebied in het centrum, waarbij passagiers ritten boeken via een app.
  • Tesla’s aanpak vertrouwt op cameragebaseerde technologie voor zelfrijden, in tegenstelling tot concurrenten zoals Waymo die lidarsensoren gebruiken.

De langverwachte robotaxi-service van Tesla is afgelopen weekend gelanceerd, maar met aanzienlijke beperkingen. Ondanks de dalende aandelenkoersen en verkoopcijfers vestigt het bedrijf zijn hoop op autonoom rijden. Bij de eerste lancering in Austin, Texas, is een selecte groep Tesla-gebruikers betrokken die via een app ritten kunnen boeken in een beperkt aantal voertuigen, allemaal onder toezicht van een veiligheidsbestuurder.

Deze aanpak, met een menselijke begeleider op de passagiersstoel, is een echo van eerdere strategieën van bedrijven zoals Yandex. Critici beweren dat dit niet voldoet aan de echte robotaxi-functionaliteit, zoals beschreven door publicaties zoals Forbes. Men is het erover eens dat echt autonoom rijden alleen mogelijk is als de mens volledig van het rijden wordt uitgesloten.

Slechts 10 tot 20 voertuigen in eerste fase actief

Tesla’s service is momenteel beperkt tot een klein deel van het centrum van Austin en maakt aanvankelijk gebruik van slechts 10 tot 20 voertuigen. Musk beweert dat de meeste nieuwe Tesla-modellen al over de nodige technologie beschikken om zelf te kunnen rijden, en ziet miljoenen autonome Tesla’s die de robotaxi-markt domineren met een aandeel van meer dan 90 procent.

Experts zijn sceptisch over het feit dat Musk alleen op camera’s vertrouwt voor autonoom rijden en de duurdere lidarsensoren, die door concurrenten zoals Waymo worden gebruikt, links laat liggen. Waymo, momenteel de koploper in de robotaxi-sector, kan bogen op meer dan 1.500 voertuigen die meer dan 250.000 passagiersritten zonder menselijke tussenkomst hebben voltooid.

Waymo’s voorsprong en Tesla’s ambities

Het kostenvoordeel van Tesla hangt af van het succes van Musks op camera’s gebaseerde aanpak. Het bedrijf zet Model Y-voertuigen in voor zijn Austin robotaxi-service, met plannen om volgend jaar een speciaal robotaxi-model zonder stuur en pedalen te produceren. Op dit moment begeleidt een Tesla-medewerker elke rit, die indien nodig kan ingrijpen. Passagiers authenticeren zich via hun apps, volgens gebruikersaccounts. Veel Tesla robotaxi’s worden gevolgd door ondersteunende voertuigen en kunnen op afstand worden bestuurd. Waymo werkt daarentegen volledig autonoom binnen een veel groter gebied van Austin.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00