Een primeur en een teken van een sector onder druk: Tesla lanceert reclamecampagnes

Een primeur en een teken van een sector onder druk: Tesla lanceert reclamecampagnes
A logo of Tesla car. On Friday, March 15, 2019, in Dublin, Ireland. (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images)

Tesla-baas Elon Musk gaf op de Investor Day van het bedrijf toe dat de elektrische autofabrikant zich op conventionele reclame gaat richten, een bocht van 180 graden.

Waarom is dit belangrijk?

Het was een van de handelsmerken van Tesla: een fabrikant apart zijn, die geen reclame nodig had, maar alleen mond-tot-mondreclame. Het was marketing op zich: exclusiviteit en zeldzaamheid wekten verlangen op bij de koper, die dacht dat hij op uitnodiging lid werd van een club. Die tijd is voorbij, in een sector die hyperconcurrerend is geworden.

Het nieuws: Elon Musk verandert op reclamevlak het geweer van schouder.

  • “We gaan proberen wat reclame te maken en kijken hoe het gaat,” zei Musk in antwoord op een vraag van een aandeelhouder tijdens Tesla’s investeerdersdag. Een antwoord waar het publiek nogal blij mee was.
  • Later, geïnterviewd door zakenzender CNBC, voegde de Tesla-baas eraan toe dat hij geïnteresseerd zou zijn in informatieve en esthetische advertenties. Elon Musk zei dat hij “zijn toestemming” had gegeven, maar nog geen “duidelijke strategie” had vastgesteld.

De context: de hyperconcurrentiële markt voor elektrische auto’s.

  • De auto-industrie is de sector die het meest uitgeeft aan reclame. Tot nu toe was Tesla een uitzondering.
  • Maar de sector kampt met uitdagingen: de knelpunten in de toeleveringsketen en, voor de niet-Chinese merken, de opgang van China met zijn vele merken op de wereldmarkt.
  • Voeg daar een fragiele vraag aan toe, en Musk werd gedwongen om de “nucleaire optie” te activeren: een prijsverlaging van zijn Tesla’s. Het Amerikaanse merk kon zich dit meer veroorloven dan andere fabrikanten, omdat de winstmarges per voertuig het hoogst waren op de markt.
  • Dat werd echter geen onverdeeld succes. Sindsdien heeft Elon Musk nieuwe prijsverhogingen aangekondigd: de fabrikant is zoekende.
  • Deze omslag in advertenties wordt dus over het algemeen goed ontvangen door aandeelhouders, die van mening zijn dat Tesla nog bekender kan worden bij het grote publiek.

Soros

Nog dit: Op zijn sociaal netwerk Twitter veroorzaakte Musk weer polemiek met een uithaal naar George Soros, de miljardair die onlangs al zijn aandelen Tesla van de hand deed. Musk vergeleek Soros met Magneto, een figuur uit X-Men en tweette dat “Soros de mensheid haat”.

Tijdens zijn interview met CNBC werd Musk gevraagd om terug te komen op zijn uitspraken. En hij bevestigde ze.

  • “Ja, ik denk dat het waar is. Het is mijn mening”, verzekerde de zakenman.
  • Hij weerlegde echter wel de beschuldigingen van antisemitisme waar hij mee geconfronteerd werd en voegde eraan toe dat hij zelfs “eerder pro-semitisch” was.
  • De presentator vroeg hem vervolgens waarom hij doorging met het plaatsen van zulke controversiële tweets, wetende dat dit zowel investeerders als klanten van zijn bedrijven (Tesla en Twitter, onder andere) zou kunnen irriteren en uiteindelijk geld zou kunnen kosten.
  • “Ik zal zeggen wat ik wil zeggen, en als dat tot gevolg heeft dat ik geld verlies, so be it,” antwoordde hij, verwijzend naar een citaat uit de film The Princess Bride (1987): “Offer me money. Power, too. Promise me that. I offer you nothing.”

(evb/nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.