Tesla is niet langer de grootste producent van elektrische wagens. Het bedrijf van Elon Musk moet de troon afstaan aan BYD, een Chinese fabrikant waarin sterbelegger Warren Buffett een belang heeft.
BYD heeft de voorbije zes maanden 641.000 wagens aan de man gebracht. Dat is een toename met maar liefst 300 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Financial Times.
Chinese concurrent Tesla
Het bedrijf dat gevestigd is in de Chinese stad Shenzhen onttroont daarmee Tesla als grootste producent van elektrische voertuigen (op basis van verkoopcijfers). Musks onderneming heeft tijdens de eerste jaarhelft van 2022 zo’n 564.000 voertuigen verkocht. Die verkoopcijfers liggen lager omdat Tesla de afgelopen maanden onder meer het hoofd moest bieden aan verstoringen in de toeleveringsketen en (tijdelijke) sluitingen in China als gevolg van een nieuwe corona-uitbraak.
Tesla en een aantal Chinese producenten van elektrische voertuigen, waaronder Li Auto, Xpeng en Nio, werden harder getroffen door de lockdowns dan BYD. Dat bedrijf bleef grotendeels gespaard van dergelijke maatregelen omdat de meeste van zijn fabrieken niet gevestigd zijn in de regio’s en steden waar er strenge lockdownmaatregelen golden.
Desalniettemin onderstreept de opkomst van BYD de sterkere positie van China op het gebied van hernieuwbare energie, met schaal- en kostenvoordelen in een groot deel van de toeleveringsketen voor elektrische voertuigen, batterijen en wind- en zonne-energie.
Op een na grootste producent van EV-batterijen
Buffett, die via zijn conglomeraat Berkshire Hathaway een belang van 7,7 procent heeft in het bedrijf, zal hoe dan ook tevreden reageren op het nieuws. Zijn investering heeft de afgelopen jaren al mooi gerendeerd. Uit een recente analyse van Business Insider blijkt dat het Orakel van Omaha (momenteel) kan terugblikken op een rendement van zo’n slordige 3.900 procent.
Voor Musk is het overigens extra pijnlijk dat BYD Tesla aftroeft als grootste producent van elektrische wagens. De multimiljardair was in 2011, drie jaar nadat Buffett aandelen van BYD had gekocht, zeer kritisch voor de Chinese producent van elektrische wagens. “Ik denk niet dat ze een geweldig product hebben. Ik denk niet dat het bijzonder aantrekkelijk is, de technologie is niet erg sterk”, zei hij destijds in een interview met Bloomberg TV.
BYD heeft ook LG uit Zuid-Korea ingehaald als ’s werelds op een na grootste producent van EV-batterijen, na Contemporary Amperex Technology uit China, beter bekend als CATL.
(as)