Tesla moet op Europese markt elektrische wagens nu twee concurrenten laten voorgaan

De Amerikaanse autobouwer Tesla heeft met het Model Y en het Model 3 weliswaar de twee populairste auto’s op de Europese markt voor elektrische wagens, maar de constructeur zelf moet inmiddels al twee concurrenten laten voorgaan. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Dataforce, gebaseerd op de cijfers van de eerste helft van dit jaar.

Volkswagen handhaafde zich op de eerste plaats, maar de tweede plek wordt nu ingenomen door Stellantis.

Marktleider

Volkswagen verkocht tijdens de eerste helft van dit jaar in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, IJsland en Noorwegen 116.307 elektrische wagens. Daarmee bevestigde de Duitse groep zijn status als Europees marktleider.

Tesla, dat zich tot nu toe als de belangrijkste concurrent van Volkswagen opwierp, viel met een verkoop van 78.277 exemplaren echter terug naar een derde plaats. Het Amerikaanse concern moet op de Europese markt nu ook Stellantis, dat een verkoop van 105.413 exemplaren kon melden, voorgaan.

Er wordt op gewezen dat Stellantis met de Fiat New 500 zich op een aantal Europese markten tot populairste elektrische wagen kroonde. Dat was het geval in Italië en Duitsland. Met de Peugeot e-208 voerde Stellantis ook in Frankrijk de ranglijst aan.

Dit betekent echter niet dat Tesla bij de Europese consument zijn interesse in Tesla heeft verloren. De Amerikaanse constructeur verkocht van zijn Model Y tijdens de eerste helft van dit jaar op de Europese markt immers 39.969 exemplaren. Geen enkele andere wagen haalde een hogere score.

Het Model 3 van hetzelfde huis wist met een verkoop van 38.280 eenheden de tweede plaats te bemachtigen. De top vijf bestond verder uit de Fiat New 500 (32.315 exemplaren), de Peugeot e-208 (21.918 exemplaren) en de Skoda Enyaq iV (19.951 eenheden).

Marktaandeel

Een aantal analisten wijst erop dat Tesla in maart dit jaar zijn fabriek in Grünheide bij Berlijn opende. Dit had de verkoop van de Amerikaanse constructeur in Europa sterk moeten verbeteren en het Europese marktaandeel van Tesla moeten opvoeren.

“In werkelijkheid daalde de Europese verkoop tijdens het tweede kwartaal met 56 procent tegenover de drie maanden voordien”, merken ze op. Tijdens diezelfde periode kende de Europese markt een inkrimping met slechts 8 procent.”

“Gedurende het eerste kwartaal van dit jaar kon Tesla in Europa nog op een marktaandeel van 18 procent rekenen. Maar de volgende drie maanden diende, onder druk van de toenemende concurrentie, een terugval tot 8 procent worden gemeld.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.