Tesla heeft in het derde kwartaal meer dan 241.000 auto’s aan klanten geleverd. Dat zijn er veel meer dan analisten hadden voorspeld. Tesla had in het verleden nog wel eens tegenvallers door problemen met de productie.
Analisten dachten dat de producent van elektrische auto’s in het derde kwartaal zo’n 221.000 auto’s zou afleveren. Het werden er dus ruim 9 procent meer.
Dat verbaast, omdat andere automakers veel last hebben van chiptekorten. Zo moest Daimler-Benz, het concern achter Mercedes, onlangs nog de omzetprognose flink verlagen, vanwege een tekort aan chips.
Niettemin waren er wel problemen voor Tesla. Het dankt in het persbericht de klanten voor hun geduld, nu het naar eigen zeggen kampt met ‘uitdagingen op het gebied van de wereldwijde keten van toeleveranciers en op het gebied van logistiek’.
‘Delivery logistics hell’
Medio augustus bleek dat sommige klanten van Tesla langer moesten wachten op hun auto. Tesla had eerder ook al last van de ‘delivery logistics hell’. Daarvoor sprak Elon Musk, de grote man achter Tesla, al over de ‘production hell’.
Tesla was wel een van de bedrijven die eind september de productie in de Chinese fabriek tijdelijk moest stilleggen vanwege een tekort aan elektriciteit.
Tesla produceerde in de maanden juli tot en met september in totaal 237.823 auto’s. Het ging vrijwel alleen om Models 3 en Models Y. Dat zijn de nieuwste modellen.
Vooral Models 3 en Model Y
Model 3 is het goedkoopste model en in België het meest geleverde model van Tesla. Er werden in het derde kwartaal nog geen 9.000 auto’s van Model S en Model X gemaakt.
Dat er een verschil zit tussen het aantal geproduceerde en het aantal aan klanten geleverde auto’s komt doordat er nog het een en ander aan papierwerk moet worden geregeld, zodat soms auto’s wel zijn geproduceerd, maar nog niet zijn afgeleverd.
Tesla geeft niet aan hoe de resultaten zijn. Dat wordt pas bekend op 27 oktober bij de publicatie van de volledige kwartaalcijfers.
Ook maakt het concern niet bekend in welke landen de grootste aantallen auto’s worden verkocht, maar de VS en China zijn de belangrijkste markten voor Tesla. Daar heeft het nu ook fabrieken. In Duitsland wordt nu een nieuwe fabriek gebouwd. Verder is er in de VS in Texas nog een fabriek in aanbouw.