Key takeaways
- Tesla heeft toestemming gekregen van Texas om zijn taxidienst met robotaxi’s te lanceren.
- Tesla blijft te maken krijgen met juridische en regelgevende uitdagingen in verband met zijn autonome rijtechnologie. Het gaat onder andere om rechtszaken en onderzoeken naar ongevallen waarbij Autopilot en Full Self-Driving (FSD) betrokken zijn.
Tesla heeft goedkeuring gekregen om een taxidienst te lanceren in Texas, waardoor het in directe concurrentie komt met gevestigde spelers zoals Uber en Lyft. De goedkeuring, verleend door het Texas Department of Licensing and Regulation (TDLR), staat Tesla Robotaxi LLC toe om te opereren als een transportnetwerkbedrijf tot 6 augustus 2026.
Robotaxi’s in Texas
Tesla deed sinds eind juni beperkte proeven in Austin, waarbij het enkele personen uitnodigt om zijn robotaxiservice te ervaren. De voertuigen, Model Y SUV’s uitgerust met Tesla’s nieuwste autonome rijtechnologie, worden begeleid door een menselijke veiligheidsbegeleider die indien nodig kan ingrijpen.
Elon Musk, CEO van Tesla, is onverminderd optimistisch over het potentieel van autonome taxidiensten en voorspelt dat Tesla tegen het einde van 2025 de helft van de Amerikaanse bevolking kan bedienen. De vergunning in Texas is een belangrijke mijlpaal voor Tesla, omdat het bedrijf hiermee in de hele staat een taxibedrijf kan exploiteren zonder dat er een menselijke veiligheidsbestuurder aan boord hoeft te zijn.
Kritiek en rechtzaken
Het robotaxiprogramma van Tesla is echter onder vuur komen te liggen na incidenten waarbij de voertuigen verkeersregels overtreden in en rond Austin. Hoewel er geen gewonden of aanzienlijke materiële schade werd gemeld, trokken deze incidenten de aandacht van federale regelgevende instanties. In één geval documenteerde een maker van Tesla-content een robotaxi die niet stopte bij een spoorwegovergang, waardoor de tussenkomst van een Tesla-medewerker in het voertuig nodig was.
De inspanningen van Tesla op het gebied van autonoom rijden hebben in het hele land al met talloze uitdagingen te maken gehad, waaronder federale onderzoeken en terugroepacties na ongelukken met de Autopilot- en Full Self-Driving-systemen (FSD). Een recente uitspraak van een jury in Miami stelde Tesla aansprakelijk voor 33 procent van de schade in een dodelijk Autopilot-gerelateerd ongeval. Daarnaast heeft de California DMV een rechtszaak aangespannen tegen Tesla wegens misleidende reclamepraktijken met betrekking tot de rijhulpfuncties. (jv)(fc)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

