‘Tesla killers’ zijn alles, behalve dat

In de Verenigde Staten wordt de markt van de elektrische wagens door Tesla gedomineerd. Ook de introductie van prestigieuze projecten zoals de I-Pace van Jaguar en de E-Tron van Audi kunnen aan de machtspositie voorlopig niet tornen. Dat zegt Colin Beresford, redacteur bij het persbureau Bloomberg. Zowel de I-Pace als de E-Tron zijn er echter van overtuigd snel marktaandeel te zullen winnen.

Audi en Jaguar, twee luxemerken uit de traditionele autowereld, zijn de jongste tien maanden met elektrische modellen in de Amerikaanse showrooms gearriveerd.

Nieuw

“Tesla heeft op de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen een bijzonder sterk overwicht,” zegt Colin Beresford. “Het is Elon Musk, oprichter van Tesla, zelfs gelukt om de vooraanstaande positie van zijn bedrijf nog uit te breiden. Dat heeft ook de introductie van zware concurrentie zoals de I-Pace of de E-Tron niet kunnen beletten.”

“De lancering van de I-Pace en de E-Tron is de meest recente indicatie dat traditionele automakers niet meteen succesvol zijn wanneer ze zich op de markt van de elektrische aandrijving begeven” benadrukt Beresford. “Tesla heeft zich met zijn modellen grotendeels staande kunnen houden tegen deze nieuwelingen.”

“De modellen van Audi en Jaguar bieden een korter bereik dan Tesla. Ze beschikken evenmin over dezelfde uitgebreide openbare laadinfrastructuur als hun Amerikaanse concurrent. Jaguar en Audi missen ook de coole factor waarop Tesla kan terugvallen.”

Het Model X en het Model S van Tesla hebben elk een bereik van meer dan 300 mijl. Ook het goedkopere Model 3 heeft nog altijd een actieradius van 240 mijl. Dat is meer dan de I-Pace van Jaguar, die voor een aankoopprijs van 69.500 dollar een bereik van 234 mijl aanbiedt. De E-Tron van Audi, die een actieradius van 204 mijl kan voorleggen, kost de koper 74.800 dollar.

“Indien een klant de I-Pace boven de vergelijkbare Tesla verkiest, neemt hij een bewuste beslissing,” zegt Ed Kim, analist bij het onderzoeksbureau AutoPacific. “Hij toont daarmee dat hij in geen geval een Tesla wil kopen. Deze bestuurder is iemand die niet van Tesla houdt.”

Formula E

“Jaguar heeft belangrijke inspanningen geleverd om van de introductie van de I-Pace een succes te maken,” zegt Beresford. “De Britse constructeur besliste immers drie jaar geleden om een racewagen in de Formula E in te zetten. Dat is een competitie voor elektrische racewagens.”

James Barclay, racedirecteur van Jaguar, erkent dat het bedrijf de competitie als een middel zag om bij het bredere publiek een bewustzijn te creëren dat het merk aan de introductie van een elektrisch model werkte. Eenzelfde strategie zouden later ook de Duitse luxemerken Porsche en Mercedes-Benz volgen.

De Formula E kiest voor stratencircuits in grote metropolen zoals New York, Hongkong of Londen. “Dergelijke omgevingen bieden de constructeurs van elektrische wagens een belangrijk doelpubliek,” zegt Kim McCullough, bij Jaguar Land Rover vice-president marketing voor Noord-Amerika. “Stadscentra zijn voor elektrische voertuigen een uitgelezen decor. Hier kan het publiek de elektrische ontwikkelingen in de autosector uit eerste hand zien. Daar begint het educatieve proces.”

Hoewel de Formula E mogelijk bij de stadsbewoners een sterke belangstelling geniet en ook op sociale media op een grote populariteit kan rekenen, hoeft dit zich echter niet noodzakelijk te vertalen in een grote trafiek in de showrooms. “Autoraces hebben op de aankoopbeslissing van de autobezitter weinig impact,” getuigt analyst Ed Kim.

“De I-Pace zal geen slechte invloed ondervinden van goede prestaties die Jaguar in de Formula E zou leveren. Het is echter twijfelachtig of die activiteit een groot positief effect zou kunnen hebben op de bekendheid van de nieuwe wagen.”

Kinderschoenen

Sinds zijn verkoop in de Verenigde Staten van start is gegaan, heeft de I-Pace op de Amerikaanse markt gemiddeld 190 klanten per maand kunnen aantrekken. Het Model X leverde Tesla echter tijdens zijn eerste jaar maandelijks een verkoop van gemiddeld 550 eenheden op.

“Jaguar heeft nu besloten om Tesla frontaal aan te vallen,” benadrukt Beresford. “Het merk biedt eigenaars van een Tesla bij een overstap naar de I-Pace een korting van 3.000 dollar aan. Jaguar wijst er daarbij op dat de markt voor elektrische auto’s nog in zijn kinderschoenen staat. Het is dan ook belangrijk om op korte termijn een sterke marktpositie uit te bouwen.”

“Jaguar zegt ervan overtuigd te zijn dat de verkoop van de I-Pace zal oplopen. Het merk zegt te beseffen dat het voor een producent van traditionele luxewagens tijd kost om ook de elektrische markt te veroveren. Audi zegt eveneens te verwachten dat de interesse in de E-Tron snel zal oplopen.”

In juli vertegenwoordigden elektrische wagens 3,5 procent van de totale Amerikaanse omzet van Audi. De constructeur verwacht dat aandeel tegen het midden van volgend decennium tot 30 procent te kunnen opvoeren.

Meer