Tesla introduceert betaalbaar ‘E41’ Model Y om Chinese concurrentie te bestrijden

Tesla introduceert betaalbaar ‘E41’ Model Y om Chinese concurrentie te bestrijden
(Photo by ADEK BERRY/AFP via Getty Images)

Key takeaways

  • Tesla ontwikkelt een meer betaalbare Model Y onder de projectnaam “E41” om de Chinese concurrentie te bestrijden.
  • Het nieuwe model zal kleiner zijn dan de opgefriste Model Y, met productiekosten die minstens 20 procent lager liggen en geproduceerd worden in Shanghai vanaf 2026.
  • Tesla wil het E41-model gebruiken om zijn marktaandeel in China te behouden en zal het naar verwachting in de toekomst ook in Europa en Noord-Amerika produceren.

Tesla ontwikkelt een meer betaalbare versie van zijn populaire Model Y onder de projectnaam “E41”. Deze beslissing wordt genomen omdat Tesla zijn marktaandeel in China probeert te behouden te midden van de toenemende concurrentie van binnenlandse autofabrikanten. Dit meldt Reuters.

Het nieuwe model, dat ontworpen is met het oog op kosteneffectiviteit, zal kleiner zijn dan de opgefriste Model Y die vorig jaar gelanceerd werd en de productiekosten zullen minstens 20 procent lager liggen. De productie van het voertuig zal naar verwachting in 2026 beginnen in de grootste fabriek van Tesla in Shanghai, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande productielijnen. Hoewel de primaire doelmarkt voor dit model China zal zijn, wordt verwacht dat het in de toekomst ook in Europa en Noord-Amerika geproduceerd zal worden.

Tesla’s marktstrategie

Tesla’s beslissing om een lager geprijsd Model Y te introduceren komt overeen met CEO Elon Musks eerdere aankondiging over de lancering van meer betaalbare modellen in de eerste helft van 2025. Hoewel specifieke details over prijzen en specificaties nog niet bekend zijn gemaakt, wil het bedrijf dit nieuwe model gebruiken om de groeiende uitdaging van Chinese concurrenten het hoofd te bieden.

De Model Y is momenteel de bestverkochte auto in China in zowel 2023 als 2024. Tesla heeft echter onlangs zijn marktaandeel in het segment van EV’s met alleen accu’s in China zien dalen. Deze daling wordt gedeeltelijk toegeschreven aan de opkomst van sterke concurrenten zoals Xiaomi, wiens SU7 sedan sinds december de Model 3 van Tesla op maandbasis heeft overtroffen.

Aanpassen aan marktbehoeften

Tesla’s strategie legt nu de nadruk op het aanpassen van bestaande modellen in plaats van het introduceren van geheel nieuwe voertuigen. Naast de aankomende zespersoonsvariant van de Model Y, die later dit jaar in China gelanceerd zal worden, richt het bedrijf zich op varianten die tegemoet komen aan specifieke marktbehoeften binnen de belangrijkste markten. Deze aanpak benadrukt Tesla’s voortdurende inspanningen om concurrerend te blijven en zich aan te passen aan veranderende consumentenvoorkeuren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00