Tesla blijft vasthouden aan zijn strategie om de prijzen te verlagen om de verkoop te stimuleren. Het EV-merk heeft zojuist twee nieuwe versies van zijn Model S en Model X gelanceerd die toegankelijker zijn. Ironisch genoeg hangt aan deze toegankelijkheid een prijskaartje vast.
De essentie: Tesla’s doel is op dit moment om zijn verkoop te verhogen, ongeacht hoe dit wordt bereikt. Dit doel heeft het bedrijf er al meerdere keren toe aangezet om de prijzen van zijn auto’s te verlagen, zowel in de Verenigde Staten, China als Europa. Terwijl de fabrikant dit al heeft herhaald in Azië, onthult Tesla nu twee nieuwe, betaalbaardere versies in de Verenigde Staten.
De details: De twee goedkopere versies van de Model S sedan en de SUV Model X hebben een lagere actieradius, meldt Reuters.
- Ze worden respectievelijk verkocht voor 78.490 en 88.490 dollar, wat ongeveer 10 procent goedkoper is dan hun vorige varianten.
- Tesla kondigt aan dat de nieuwe varianten geleverd kunnen worden vanaf september.
- De actieradius van de nieuwe Model S is ongeveer 20 procent lager dan het vorige model (515 km vergeleken met 637 km).
- Wat betreft de SUV Model X, is deze neerwaartse herziening ruim 10 procent (476 km vergeleken met 535 km).
Opmerking: Op dit moment is het moeilijk te zeggen of deze versies ook op het Oude Continent zullen worden aangeboden.
Een doorwinterde strategie
Flashback: Tesla verlaagde vorig jaar de prijzen van zijn auto’s om de verkoop te stimuleren. Vooral omdat de concurrentie, met name in Azië, steeds sterker wordt. De fabrikant van elektrische auto’s heeft ook andere maatregelen ingevoerd om klanten aan te trekken.
Vandaag: Deze strategie heeft zijn vruchten afgeworpen, aangezien het bedrijf recordstijgingen in de verkoop van voertuigen heeft geregistreerd, maar de keerzijde hiervan is uiteraard een daling van de marges.
- Dat is een aspect dat investeerders niet per se geruststelt, en dat lieten ze blijken bij de laatste aankondiging van de kwartaalresultaten, toen de Tesla-aandelen daalden.
- Ze zijn maandag opnieuw gedaald, na de aankondiging van een nieuwe prijsverlaging voor verschillende versies van de Model Y die in China worden verkocht, omdat deze beslissing extra druk op de winstmarges van het bedrijf legt.
Opgemerkt: Hoewel Tesla inderdaad betaalbaardere varianten van de Model Y en X aanbiedt – met een lagere actieradius, laten we dat niet vergeten – zijn we nog ver verwijderd van het werkelijk betaalbare model dat Elon Musk al jaren belooft. Want het gaat nog steeds over elektrische auto’s van meer dan 75.000 dollar, onbetaalbaar voor de gewone burger. (as)