Tesla domineert de ultra-rijke Amerikaanse automarkt

Tesla domineert de ultra-rijke Amerikaanse automarkt
(Photo by ADEK BERRY/AFP via Getty Images)

Key takeaways

  • Tesla heeft een significant aandeel van 19,3 procent in de inschrijvingen van nieuwe auto’s onder de rijkste Amerikaanse automobilisten.
  • BMW en Mercedes-Benz volgen op de voet met aandelen van respectievelijk 9,9 procent en 8,7 procent.
  • Mainstream merken zoals Toyota en Audi zijn ook populair en hebben elk een aandeel van 4,6 procent onder de ultra-vermogende markt.

De rijkste automobilisten van Amerika hebben een duidelijke voorkeur voor automerken. Een analyse wijst op intrigerende trends in de autokeuzes van deze ultrarijke groep.

Tesla is oppermachtig en heeft een significant aandeel van 19,3 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s onder deze demografische groep, wat zijn nationale marktaandeel van 4,7 procent in de schaduw stelt. BMW volgt op de voet met 9,9 procent, in schril contrast met zijn magere 2,4 procent nationale aanwezigheid. Mercedes-Benz verovert nog een plaats bij de favorieten met 8,7 procent van de inschrijvingen van ultra-rijken, veel meer dan het nationale gemiddelde van 1,9 procent.

Brandloyaliteit onder de ultrarijken

Land Rover geniet ook een aanzienlijke populariteit onder de welgestelden, met 5,8 procent van de nieuwe registraties tegenover een minuscule 0,6 procent nationaal. Interessant is dat mainstream merken zoals Toyota en Audi ook bij deze groep in de smaak vallen. Toyota verovert 4,6 procent van de ultra-vermogende markt, hoewel het nationale aandeel met 14 procent aanzienlijk hoger ligt. Audi weerspiegelt deze trend met 4,6 procent onder de ultrarijken, vergeleken met slechts 1,2 procent op nationaal niveau.

De opkomst van luxe en elektrische merken

De Amerikaanse merken Ford en Lexus doen het ook goed. Ford verovert 4,1 procent van de ultra-rijke markt ondanks een grotere nationale aanwezigheid van 9,3 procent. Lexus verovert 3,9 procent, beter dan het nationale gemiddelde van 2,6 procent. Porsche, bekend om zijn high-performance voertuigen, claimt 3,9 procent van de ultra-rijke markt, maar heeft nationaal slechts een magere 0,4 procent. Rivian, een rijzende ster in het landschap van elektrische voertuigen, sluit de lijst af met 3,4 procent, waarmee het zijn nationale aandeel van 0,3 procent ruimschoots overtreft.

Tesla’s dominantie bij de ultrarijken is waarschijnlijk te danken aan de combinatie van geavanceerde technologie en elektriserende prestaties, kwaliteiten die aanslaan bij vermogende particulieren die waarde hechten aan innovatie en duurzaamheid. De ultra-rijken zijn 17,5 procentpunt meer geneigd om elektrische voertuigen te kopen dan de gemiddelde Amerikaan, wat mogelijk Rivians opvallende aanwezigheid in deze ranglijst verklaart.

Mainstream merken behouden aantrekkingskracht

Mainstream merken zoals Toyota en Ford behouden hun aantrekkingskracht onder de Amerikaanse elite dankzij hun praktische bruikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid. De blijvende populariteit van de Ford F-serie pick-up truck, het best verkochte voertuig in 24 Amerikaanse staten, onderstreept nog eens de blijvende invloed van deze gevestigde autogiganten.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00