De Europese Commissie heeft op 5 juli extra importtaksen voor elektrische wagens die geproduceerd worden in China ingevoerd. Die belasting geldt ook voor de wagens die Tesla produceert in het Aziatische land. Alleen had de EU nog niet beslist hoeveel die bedraagt. Daar is vandaag verandering in gekomen. De extra importheffing voor Tesla’s geproduceerd in China bedraagt 9 procent.
Context: Sinds 5 juli gelden er extra importheffingen voor elektrische wagens die in China worden gemaakt Die belasting komt bovenop een bestaande douanetaks van 10 procent. In sommige gevallen betaal je tot bijna 50 procent importheffingen in totaal.
- De Europese Commissie heeft de extra importbelastingen ingevoerd omdat uit een lopend onderzoek blijkt dat de Chinese producenten veel overheidssteun ontvangen. Ze hebben daardoor een concurrentievoordeel tegenover de Europese autofabrikanten.
- Met de nieuwe invoerheffingen hoopt de Europese Commissie het concurrentienadeel van de eigen wagenproducenten weg te werken. Die heeft bij de start van de zomervakantie voorlopige importbelastingen geïntroduceerd. Die gelden voor vier maanden.
- Voor merken die meewerken aan het Europese onderzoek bedraagt de extra heffing 21 procent. Merken die dat weigerde zien die oplopen tot 37,6 procent. Dat is bijvoorbeeld het geval voor SAIC.
- Geely moet momenteel 20 procent extra importheffingen betalen en BYD 17,4 procent.
- De Europese Commissie heeft intussen een voorstel voor definitieve tarieven op tafel gelegd. Die wijken lichtjes af van de voorlopige tarieven. Ze zouden 17 procent bedragen voor BYD en 19,3 procent voor Geely.
- Voor de andere merken die meewerken aan het Europese onderzoek stijgt het tarief lichtjes tot 21,3 procent.
- Voor de producenten die weigeren mee te werken aan het onderzoek zal de definitieve taks uitkomen op 36,3 procent. Dat is een lichte daling in vergelijking met het voorlopige tarief.
Importheffingen voor Tesla
In het nieuws: De hogere invoerheffingen gelden ook voor voertuigen van westerse merken die in China worden gebouwd. We denken dan in de eerste plaats aan Tesla, met een gigafactory in Shangai. Tot vandaag was het onduidelijk hoeveel de importtaks zou bedragen voor Tesla’s. De EU heeft die nu vastgelegd op 9 procent. Eerder werd er nog gesproken van een tarief dat kon oplopen tot 20,8 procent.
- Het tarief werd bepaald nadat Musks bedrijf bij de Europese Commissie een verzoek had ingediend om de geplande tarieven voor zijn in China geproduceerde elektrische voertuigen te herberekenen om rekening te houden met specifieke subsidies die het bedrijf in China ontvangt.
Besluit: De betrokken partijen krijgen nu tien dagen de tijd om commentaar te geven op het Commissievoorstel, dat nadien ter goedkeuring aan de EU-lidstaten zal worden voorgelegd. Pas wanneer er een voldoende grote meerderheid tegen de tarieven is, wordt het verworpen. Indien niet, wordt de tekst automatisch aangenomen.