Terwijl een tekstvak de wereld inpalmt, lijkt Apple klaar om zijn langverwachte headset Reality Pro te lanceren

Terwijl een tekstvak de wereld inpalmt, lijkt Apple klaar om zijn langverwachte headset Reality Pro te lanceren
Tim Cook (Getty Images)

In Cupertino gaat maandag de Worldwide Developer Conference van Apple van start. Verwacht wordt dat het bedrijf daar zijn Reality Pro zal onthullen, een Virtual Reality-headset (VR) van ongeveer 3.000 dollar.

Waarom is dit belangrijk?

Velen zien in VR-brillen de opvolger van de smartphone. Apple's Reality Pro richt zich naar verluidt op productiviteitstoepassingen en biedt functies zoals VR FaceTime-gesprekken en meeslepende video. Maar Apple begeeft zich hiermee vooral op het terrein van Mark Zuckerbergs Meta en zijn Quest-headsets.

In het nieuws. De Worldwide Developers Conference, afgekort WWDC, is een jaarlijkse conferentie voor softwareontwikkelaars georganiseerd door Apple. Dit jaar wordt verwacht dat de conferentie vooral in het teken van hardware zal staan.

Apple begeeft zich op het terrein van Meta

  • Apple begeeft zich dus op het terrein van Meta. Dat bedrijf was met zijn Quest 2 en Quest Pro-apparaten vorig jaar goed voor bijna 80 procent van de in totaal 8,8 miljoen verkochte VR-headsets.
  • De pandemie bleek een zegen voor het bedrijf van Mark Zuckerberg. Honderden miljoenen mensen bleven thuis; videochat en digitaal entertainment floreerden. 
    • De verwachting voor een volgende generatie hardware en software was dat deze ervaringen nog sterk zouden verbeteren en meer van onze tijd zouden opeisen.
    • Maar sinds 2021 is er veel veranderd. Nu de wereld weer open is gegaan, is het enthousiasme voor een reeks digitale ervaringen afgenomen. 
    • Getuige daarvan het aandeel Zoom. Dat diende als referentiepunt voor het geloof van investeerders in productiviteit via het internet. Het piekte in oktober op 559 dollar. Vandaag is het nog amper iets meer dan 10 procent van dat bedrag waard. 
  • Meta zette volledig in op VR-headsets, maar succes blijft voorlopig uit. Volgens de Wall Street Journal worden meer dan de helft van de Quest-headsets na zes maanden niet meer gebruikt.

Voorzichtige ambities

Zoom in. De ambities van Apple voor de Reality Pro zijn op korte termijn voorzichtig. Maar het bedrijf ziet wel een toekomst voor zich waarin kenniswerkers de hele dag headsets dragen.

  • Apple rekende aanvankelijk dat het ongeveer 3 miljoen exemplaren per jaar zou kunnen verkopen. Het heeft die schattingen ondertussen teruggebracht tot 900.000 stuks. (Ter vergelijking: het bedrijf verkoopt meer dan 200 miljoen iPhones per jaar.)

ChatGPT is waar de focus ligt

Zoom out. Waar gaat dit naartoe? Volgens Applespecialist Mark Gurman heeft het bedrijf nog geen “killer app” voor het apparaat gevonden. Daarmee wordt een ervaring bedoeld die voldoet om het hoge prijskaartje te rechtvaardigen én het dagelijks gebruik te stimuleren.

  • In dat verband is het grappig dat, na het investeren van miljarden dollars in de VR- en cryptohype, het ChatGPT is dat met een tekstvak de aandacht van de wereld heeft weten te trekken.
  • Hoe dan ook, Apple heeft tijd en slaagt meestal uiteindelijk in het perfectioneren van hardware.
    • Apple produceerde niet de eerste pc, nog de eerste smartphone, noch de eerste smartwatch. Maar het bedrijf slaagde er wel in grote delen van de wereldmarkt te veroveren voor alle drie die producten. Het proces is dus nog lang niet afgerond.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.