Temu verliest 58 procent dagelijkse gebruikers in VS na afschaffing minimis-vrijstelling

Temu verliest 58 procent dagelijkse gebruikers in VS na afschaffing minimis-vrijstelling
Temu – Getty Images

Key takeaways

  • Temu zag het aantal dagelijkse gebruikers in de VS met 58 procent dalen nadat de minimis-vrijstelling was opgeheven.
  • Het groeitraject van het platform nam ook sterk af door de nieuwe tarieven die president Donald Trump aankondigde.
  • PDD Holdings rapporteerde een winstdaling van 38 procent op jaarbasis en schreef dit voornamelijk toe aan de tarieven.

De afschaffing van de minimis vrijstelling op importgoederen uit China door de VS in mei had een aanzienlijke impact op Temu’s eCommerce platform. Deze verandering resulteerde in een daling van 58 procent van het aantal dagelijkse gebruikers in de VS voor Temu in mei, volgens gegevens van Sensor Tower.

Temu’s groeitraject kende ook een scherpe daling na de aankondiging van nieuwe tarieven, zoals gemeld door Reuters en bevestigd door Bain & Company. Dankzij de zogenoemde minimis-vrijstelling konden goederen met een waarde van minder dan 800 dollar belastingvrij de VS binnenkomen, wat Chinese e-commerce retailers zoals Temu ten goede kwam door concurrerende prijzen aan te bieden via directe verzending naar Amerikaanse consumenten.

Temu’s antwoord op de tariefonzekerheid

Als reactie op de dreigende tarieven die president Donald Trump op 1 februari aankondigde, begon Temu met het herstructureren van haar toeleveringsketen. Dit omvatte het verzoek aan fabrieken om goederen rechtstreeks in bulk te verzenden naar magazijnen in de VS, waarbij in feite een “half-bewaring”-beleid werd aangenomen waarbij Temu alleen haar online marktplaats beheerde. Er werd verwacht dat deze verschuiving zou leiden tot hogere prijzen voor de consument.

Temu’s reactie op de tariefonzekerheid bestond uit prijsverhogingen en het uitbreiden van haar aanwezigheid op markten buiten de VS. Op 18 april heeft Temu met name haar betaalde advertenties in de VS aanzienlijk verminderd, wat leidde tot een daling van 80 procent van het betaalde zoekverkeer. Er werd verwacht dat deze vermindering van de reclame een negatieve invloed zou hebben op de klantenwerving en de prijsstrategieën van Temu verder zou destabiliseren.

Financiële gevolgen van tarieven

PDD Holdings, het moederbedrijf van Temu, rapporteerde een winstdaling van 38 procent op jaarbasis voor het eerste kwartaal en schreef dit voornamelijk toe aan de tarieven en andere factoren. Lei Chen, voorzitter en co-CEO van PDD Holdings, erkende de druk die tarieven uitoefenen op handelaars die vaak moeite hebben om zich snel aan te passen.

Het vorige bedrijfsmodel van Temu gaf handelaren de verantwoordelijkheid voor het bestellen en leveren van producten, terwijl PDD Holdings de logistiek, prijzen en marketing overzag.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00