Niet Europese wagens als de VW ID.3 of Renault Mégan E-Tech, maar de Atto 3 van de Chinese autoreus BYD is door autoclub VAB verkozen tot elektrische gezinswagen van 2023.
Teken des tijds: Chinese BYD ATTO 3 elektrische Gezinswagen van het Jaar

Waarom is dit belangrijk?
Er is grote onrust bij de Europese constructeurs dat de Europese Unie met haar stimulerend beleid voor elektrische wagens vooral de weg voor Chinese reuzen als BYD plaveit.In het nieuws: De autoclub VAB verkoos vandaag de Gezinswagens van het Jaar in drie categorieën. In de twee klassieke segmenten won telkens een model van Skoda, maar de meeste aandacht gaat naar de Chinese winnaar in het elektrische segment: de BYD Atto 3 is verkozen tot elektrische VAB-Gezinswagen van het Jaar.
De details:
- De Atto 3 kreeg van de juryleden, zowel autojournalisten als particulieren, meer stemmen dan de dichtste achtervolgers Renault Mégane E-Tech en Nissan Ariya.
- De gezinnen zijn goed voor 50 procent van de beoordeling en de autojournalisten voor 30 procent. De overige 20 procent wordt toegekend op basis van de kosten per kilometer van elk voertuig.
Marketingwapen: BYD, een nieuwkomer op de Europese automarkt, zal de overwinning op de Europese concurrentie de komende maanden ongetwijfeld uitspelen in zijn communicatie. In België is het voertuig sinds september dit jaar te koop bij dealer Inchcape in Zaventem en Antwerpen.
Het bredere verhaal:
- Typisch voor BYD, dat superbelegger Warren Buffett als een van zijn aandeelhouders heeft, is de verregaande verticale integratie: de autoconstructeur maakt niet alleen zijn eigen batterijen en computerchips, maar heeft zelfs eigen lithiummijnen in Afrika.
- Dat geeft de Chinese autoconstructeur een aanzienlijk concurrentieel voordeel tegenover Europese autobouwers, die traditioneel sterk staan in klassieke benzine- en dieselwagens.
- De grote vraag is of Chinese merken als BYD de doodsteek zullen geven aan de Europese auto-industrie, bij de door de EU gestimuleerde omschakeling naar e-auto’s.
- Veel zal afhangen van de acceptatie door het grote publiek. Vroeger werd lacherig gedaan om Chinese auto’s, die ook zwak scoorden in veiligheidstests. Maar die tijden lijken voorbij: het winnen van de VAB-prijs is een teken aan de wand.
(ns)