De Amerikaanse tabaksproducent Philip Morris streeft naar een rookvrije toekomst. Het bedrijf wil op termijn uiteindelijk helemaal stoppen met de verkoop van sigaretten. Die boodschap staat in grote reclame-advertenties die Philip Morris bij de start van het nieuwe jaar in een aantal Britse kranten heeft geplaatst.
Met het manifesto wil het concern – fabrikant van merken zoals Marlboro, L&M, Parliament en Chesterfield – naar eigen zeggen helpen om de consumptie van traditionele sigaretten te stoppen. Bedoeling is dat de sigaret uiteindelijk helemaal kan worden vervangen door rookvrije alternatieven zoals elektronische varianten en verwarmde tabaksproducten. “Philip Morris benadrukt dat deze alternatieven minder schadelijk zijn voor de gezondheid,” aldus de Amerikaanse krant USA Today. “Bovendien beklemtoont het concern ervan overtuigd te zijn dat een belangrijke verbetering voor de openbare gezondheid kan worden gecreëerd wanneer grote groepen rokers kunnen worden aangemoedigd om naar betere producten over te schakelen.” Philip Morris voegt eraan toe dat geen enkele andere tabaksproducent tot nu toe een gelijkaardige stelling heeft ingenomen.
Argwaan
Het initiatief van de tabaksproducent wordt echter door een aantal partijen op grote terughoudendheid ontvangen. Onder meer de organisatie Truth Initiative toont zich bijzonder argwanend over de bedoelingen van de adverteerder. Verwezen wordt daarbij ook naar het standpunt van de World Health Organization (WHO) van de Verenigde Naties. Die organisatie gaf eerder al aan een samenwerking met de Foundation for a Smoke-Free World niet te zien zitten. Deze stichting wordt door Philip Morris International gesteund. “De tabaksindustrie en zijn frontorganisaties hebben het publiek echter eerder al misleid over de risico’s van tabaksproducten,” aldus de gezondheidsorganisatie. “Deze misleiding gaat ook vandaag nog verder.” “Bedrijven uit de sector, met inbegrip van Philip Morris International, promoten hun waren nog altijd op een manier waarbij misleidend wordt gesuggereerd dat sommige tabaksproducten minder schadelijk zijn dan andere.” “Philip Morris heeft meer nodig dan een reclamecampagne om zijn engagement voor een rookvrije toekomst te tonen,” laat Truth Initiative verstaan. Opgemerkt wordt dat het bedrijf alvast onmiddellijk zou moeten stappen met elke sigaretten-marketing. Daarbij wordt gewezen op de oppositie die het bedrijf steeds heeft gevoerd tegen hogere tabaksheffingen. Tevens wordt beklemtoond dat Philip Morris zich steeds heeft verzet tegen duidelijke gezondheidswaarschuwing op de sigarettenverpakkingen. “Nochtans beklemtonen gezondheidsexperts dat deze maatregelen het aantal tabaksdoden gevoelig kunnen doen dalen,” aldus Truth Initiative. (mah)