Supersnelle zelfrijdende wagens kijken naar België voor uitbreiding

De Amerikaanse Indy Autonomous Challenge (IAC), met supersonische zelfrijdende wagens, kijkt naar België om zijn activiteiten uit te breiden. Hoewel België maar een klein land is, zijn er veel voordelen aan een spin-off hier.

Waarom is dit belangrijk?

De auto-industrie gaat door moeilijke tijden in België, met een onzekere toekomst voor Audi in Brussel. Projecten met veel innovatie en technologische uitdagingen zijn niet alleen prestigieus, maar zwengelen ook de economie aan.

In het nieuws: De IAC zet zijn product op een unieke manier in de markt en denkt ook aan België.

  • De IAC organiseerde recent een race op de Las Vegas Motor Speedway, waar zelfrijdende wagens met recordbrekende snelheden tegen elkaar raceten, zonder menselijke bestuurders.
  • De wagens worden volledig autonoom aangestuurd door artificiële intelligentie en hebben in eerdere edities snelheden tot 309 kilometer per uur bereikt. Teams van topuniversiteiten van over de hele wereld werken aan de technologie achter deze autonome racewagens. De technologie erachter gebruikt radar en lidar (radio en licht) om de plaats van de wagens op de baan te bepalen.
  • De Indy Autonomous Challenge kwam tot stand met steun van het Amerikaanse leger. De onderzoekstak DARPA gebruikt wedstrijden als middel om de ontwikkeling van deze autonome voertuigen te versnellen.
  • Volgens Paul Mitchell, de CEO van de IAC, heeft men lang ingezet op traag rijdende voertuigen, maar biedt AI pas een meerwaarde bij hogere snelheden: “Mensen blijken net relatief goede chauffeurs bij lage snelheden. Onze visie is dat je meer het verschil kan maken met veilig autonoom vervoer van goederen en mensen bij een hoge snelheid. In dat gat zijn wij gesprongen.”

België heeft veel troeven

Gevolgd: De IAC ziet in België een perfecte basis voor uitbreidingen.

  • De IAC is een vzw, maar wil commerciële activiteiten gaan ontplooien. Voor een spin-off wordt gekeken naar het buitenland: Europa, Azië of het Midden-Oosten. Hierbij wordt de technologie van de zelfrijdende auto’s verder ontwikkeld, terwijl de gevoelige militaire toepassingen binnen de VS blijven.
  • Voor Erik Saelens, die investeerde in IAC en op zoek is naar uitbreidmogelijkheden voor het bedrijf, is België een goede kanshebber. Tegenover De Tijd somt hij ze op:
    • “Je zit dicht bij internationale instellingen die aan regelgeving doen, wat belangrijk is als je met compleet vernieuwende technologie op de proppen komt.”
    • “In Zolder en Spa heb je uitstekende circuits die als testgebied kunnen dienen.”
    • “Je hebt instituten als de KU Leuven en Imec, die tot in de VS een ijzersterke reputatie genieten op het vlak van technologie.”
    • “Geopolitiek zijn we ook neutraal terrein, wat een voordeel is.”
    • Ook logistiek zijn er voordelen, met luchthavens en de haven van Antwerpen dicht bij elkaar.
  • Saelens denkt ook na over andere toepassingen dan alleen auto’s. “Stel je eens voor dat je straks razendsnel en veilig containers kan verwerken in de haven. Dan maak je meteen komaf met het fenomeen van ophalers van drugs in de haven van Antwerpen.”
Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto