De wereldwijde auditor KPMG heeft een vergelijkende studie uitgevoerd van de bankdiensten in acht Europese landen, waaronder België en zijn vier buurlanden. Uit het onderzoek blijkt dat de banken in ons land de goedkoopste digitale betaalrekeningen en het breedste dienstenaanbod hebben.
Een breed, betaalbaar assortiment
- Bankdiensten: De Belgische banken bieden (na die in Spanje) de goedkoopste diensten aan, met prijzen die variëren van 0 tot 22,8 euro per jaar. In veel landen is er zelfs geen gratis aanbod en kunnen de prijzen oplopen tot meer dan 100 euro per jaar, aldus KPMG.
- Voor deze prijzen genieten Belgische klanten van een brede waaier aan diensten. In Zweden en Nederland zijn de dienstverleningen van de banken ruimer, maar tegen een hogere prijs.
- Niet-digitale diensten: Wie weinig ervaring heeft met digitaal bankieren, kan in ons land een beroep doen op de universele bankdienst, met onder meer een minimum van 60 manuele verrichtingen per jaar. De financiële instellingen mogen maximaal 60 euro per jaar aanrekenen voor die dienstverlening. Sommige spelers bieden de universele bankdienst al aan vanaf 39 euro per jaar.
- De Belgische tarieven zijn de laagste van de geanalyseerde landen waar gelijkaardige diensten bestaan. Een troost voor de 2,5 miljoen Belgen die geen gebruik kunnen of willen maken van digitale diensten.
- Zeer aantrekkelijke prijzen voor detailhandelaars: In de vergelijkende studie behoren België en Nederland tot de goedkoopste landen in Europa wat betreft de maandelijkse transactiekosten voor detailhandelaars zoals bakkerijen en supermarkten.
- Belgische banken hanteren ook aantrekkelijke tarieven voor aanvullende diensten, zoals professionele rekeningen. De tarieven variëren van 40 tot 60 euro, vergeleken met 300 euro elders.
Een studie in opdracht van Belgische banken
Deze studie werd uitgevoerd in opdracht van de Belgische banksector. Ze vergelijkt het aanbod van ons land met dat van Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Groothertogdom Luxemburg, maar ook met dat van Spanje, Italië en Zweden. En België scoort dubbel goed. Ons land biedt niet alleen een breed scala aan diensten, maar die zijn ook beschikbaar tegen gunstige tarieven, met gratis opties.
Conclusie: Het fascinerende aan dit onderzoek is dat het aantoont dat Belgische banken nergens de beste zijn, maar in elke categorie op de tweede plaats staan. Een optelsom van goede scores waarmee ze zichzelf kunnen uitroepen tot de beste financiële instellingen van de onderzochte landen.
Onze onafhankelijke, op feiten gebaseerde analyse heeft zich gericht op de meest representatieve spelers in de snel evoluerende betalingssector. Op die manier hopen we de consumenten te informeren over de rol van België in de levering van essentiële betalingsdiensten op wereldschaal.”
Harry Van Donink, CEO van KPMG België
(ns)