Stijgende voedselprijzen in Duitsland dwingen consument tot ander koopgedrag en minder verspilling


Key takeaways

  • De stijgende voedselprijzen in Duitsland hebben ertoe geleid dat veel consumenten hun koopgedrag hebben veranderd.
  • Aan het onderzoek, dat tussen 3 en 5 september werd uitgevoerd door het YouGov instituut, namen 2009 deelnemers deel en het wordt als representatief voor de Duitse volwassen bevolking beschouwd.
  • Een opmerkelijke trend is de focus op het verminderen van voedselverspilling.

De stijgende voedselprijzen hebben ertoe geleid dat veel consumenten hun koopgedrag hebben veranderd in Duitsland. Uit een enquête van het Duitse persagentschap DPA blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden hun koopgedrag heeft veranderd vanwege de hoge prijzen.

Veel mensen kiezen nu voor discountsupermarkten in plaats van traditionele supermarkten. Aan het onderzoek, dat tussen 3 en 5 september werd uitgevoerd door het YouGov instituut, namen 2009 deelnemers deel en het wordt als representatief voor de Duitse volwassen bevolking beschouwd.

Als reactie op de stijgende kosten let een grote meerderheid (71 procent) van degenen die hun winkelgewoonten hebben veranderd, nu meer op speciale aanbiedingen en kortingen. Ongeveer een derde heeft zijn totale voedselconsumptie verminderd. Hoewel velen geld besparen, zijn maar weinigen bereid om op verse producten in te leveren. Bijna 56 procent van degenen die hun winkelgewoonten hebben veranderd, blijft dezelfde hoeveelheid verse producten kopen als voorheen, en 5 procent verhoogt zelfs hun consumptie.

Verminderen voedselverspilling

Een opmerkelijke trend is de focus op het verminderen van voedselverspilling. Een indrukwekkende 84 procent van degenen die hun gewoonten hebben veranderd, houden zich nu meer bezig met het voorkomen van verspilling, door strategieën te gebruiken zoals bewust winkelen en creatief gebruik van restjes. Bovendien zegt bijna de helft van deze mensen wel eens voedsel te hebben gegeten na de houdbaarheidsdatum als het in goede staat leek te zijn.

Van degenen die hun winkelgewoonten niet hebben veranderd, zegt meer dan 40 procent al zuinig te zijn als het gaat om uitgaven voor voedsel, waardoor ze geen speelruimte hebben om meer te besparen. Meer dan een derde van de ondervraagden zei dat ze voldoende financiële middelen hadden om duurdere boodschappen te betalen. Een kleine groep (10 procent) zei niet op de hoogte te zijn van de stijgende voedselprijzen.

Inflatie

Ondanks de verschillende percepties, bevestigen de officiële statistieken de opwaartse trend in de voedselprijzen. Terwijl de inflatie voor voedsel vorig jaar relatief laag bleef (1,4 procent), is deze sindsdien gestegen tot ongeveer 2,2 procent in juli. Sommige producten hebben veel grotere prijsstijgingen gekend: chocolade is met bijna 19 procent gestegen, fruit met 7,6 procent en melk en eieren met meer dan 4 procent.

De jaren 2022 en 2023 kenden een sterke stijging van de voedselprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, met totale stijgingen van respectievelijk 13,4 procent en 12,4 procent. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.