Het Amerikaanse ministerie voor Handel heeft dinsdag de handelscijfers voor de maand november vrijgegeven. Het handelstekort daalt met 8,2 procent, de grootste daling in 3 jaar. Dat is vooral te wijten aan de daling van de invoer vanuit China.
Het was van oktober 2016 geleden dat de VS nog een gelijkaardige daling lieten optekenen. De daling is vooral merkbaar in de import van kapitaalgoederen (machines, etc.) en consumentenelektronica. De import daalde in totaal met 1 procent, terwijl de export met 0,7 procent steeg.
Vooral de export naar China nam toe (+ 23,7 procent), terwijl de invoer vanuit dat land daalde (-9,2 procent). Het handelstekort met China daalde op die manier met 15,7 procent tot 26,4 miljard dollar. Indien de tendens zich in december doorzet zou het Amerikaanse handelstekort in 2019 voor het eerst in zes jaar dalen.
De daling van het handelstekort zal uiteraard de economische groei in het laatste kwartaal van 2019 ten goede komen. Het zou gaan om 1,2 procent op een totale groei van 2,4 procent voor het jaar. Een belangrijke contributie dus.
Amerikaanse turbo-economie
De Amerikaanse economie blijft de goede resultaten aan elkaar rijgen. Naast de daling van het handelstekort staat de werkloosheid op zijn laagste niveau in 50 jaar. De economische groei blijft er boven de 2 procent, terwijl de EU met 1,2 procent iets beter zou doen dan de helft daarvan.
De Amerikaanse economie groeit ondertussen al 126 maanden op rij. Volgens het National Bureau of Economic Research slaagden de VS er nooit eerder in een decennium vol te maken zonder recessie.
Uiteraard moet daarvoor de prijs betaald worden van een handelstekort en van de exploderende schuldenberg. Maar wat men van Trump ook moge denken, het lijkt er op dat zijn economische strategie vruchten afwerpt. De kloof tussen de andere grote economieën van de wereld en China blijft groeien. De eurozone, noch China of Japan zijn er nog steeds niet in geslaagd een economisch herstel die naam waardig te bewerkstelligen. Amerika blijft daarmee tot nader order zowat de enige echte groeimotor van de wereld.