Steeds meer chauffeurs moeten na een verkeersovertreding gedragstraining volgen


Key takeaways

  • Het aantal verplichte gedragstrainingen is de afgelopen vier jaar meer dan verdubbeld tot 7.709 gevallen.
  • Deelnemers die een gedragstraining volgen, hebben een 41 procent lager recidivepercentage vergeleken met degenen die alleen boetes krijgen.
  • Er is een consistente toename van het aantal gevallen van gedragstraining in alle provincies, waarbij het aantal gevallen in sommige provincies bijna verdrievoudigd is.

Forse toename aantal verplichte gedragstrainingen

Het aantal verplichte gedragstrainingen dat wordt opgelegd als straf voor verkeersovertredingen met alcohol, drugs en agressie is de afgelopen vier jaar meer dan verdubbeld. Deze trend wordt benadrukt door cijfers van Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir (N-VA).

Tussen 2020 en 2024 was er een aanzienlijke stijging van het aantal geregistreerde gevallen van gedragstraining, tot een totaal van 7.709. In 2020 kregen 881 personen deze trainingen, terwijl dit aantal tegen 2024 sprong naar 1.990.

Het aanbod van beschikbare trainingsopties is ook uitgebreid. Terwijl er in 2020 89 verschillende programma’s werden georganiseerd, was dit aantal in 2024 gestegen tot 181. Minister Demir benadrukt dat gedragstraining verschilt van een eenvoudige boete: “Het betalen van een boete is een tijdelijke maatregel die vooral gericht is op financiële consequenties. Een gedragstraining vraagt om meer actieve betrokkenheid en reflectie.”

Ze stelt dat deelnemers tijd en moeite moeten investeren in het begrijpen van de ernst van hun daden, rekening houdend met de mogelijke schade die ze anderen kunnen hebben berokkend. Minister Demir wijst op onderzoek waaruit blijkt dat het recidivepercentage 41 procent lager is bij personen die een gedragstraining volgen in vergelijking met degenen die alleen boetes krijgen.

Consistente toename in alle provincies

Het analyseren van regionale gegevens laat interessante patronen zien. In 2024 registreerde de provincie Limburg, ondanks haar lage bevolkingsdichtheid, 343 gevallen in vergelijking met de provincie Oost-Vlaanderen met een hogere bevolkingsdichtheid en 186 gevallen. Vlaams-Brabant volgde met 695 gevallen, gevolgd door Antwerpen met 400 en West-Vlaanderen met 366.

Als we kijken naar de trends van de afgelopen vier jaar, zien we een consistente toename in alle provincies. Limburg kende een bijna verdrievoudiging van het aantal gevallen van 122 in 2020 tot 343 in 2024. Antwerpen zag ook een stijging van 322 gevallen in 2020 naar 400 in 2024, terwijl het aantal gevallen in Vlaams-Brabant in dezelfde periode steeg van 189 naar 695.

De coördinatie en uitvoering van deze gedragstrainingen worden overzien door het Agentschap Justitie en Handhaving (AJH) en uitgevoerd door het verkeersinstituut Vias op het terrein.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.