Staatsbons boeten aan populariteit in: wat is er aan de hand?

Staatsbons boeten aan populariteit in: wat is er aan de hand?
Vincent van Peteghem & Alexander De Croo – Getty Images

In tegenstelling tot de vorige uitgifte staan de Belgen deze keer niet te springen om in te tekenen op de Belgische staatsbons. Tijdens de eerste twee dagen van de uitgifte kon de overheid slechts 32 miljoen euro ophalen.


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.


Waarom is dit belangrijk?

Dankzij de staatsbons kan je een deel van je spaargeld uitlenen aan de overheid. In ruil krijg je een jaarlijkse coupon. Na een bepaalde periode, die op voorhand is vastgelegd, krijg je je geld terug.

De context: Het is nog tot en met 1 juni mogelijk om in te tekenen op de staatsbons. Die hebben, net zoals bij de voorgaande uitgifte, een looptijd van drie en tien jaar.

  • De driejarige staatsbon brengt bruto 2,5 procent op.
  • De tienjarige staatsbon gaat gepaard met een brutorendement van 3 procent.
  • Na betaling van de roerende voorheffing (30 procent) ontvang je respectievelijk 1,75 en 2,1 procent netto.

Het nieuws: De staatsbons brengen (momenteel) minder geld in het laatje dan bij de vorige uitgifte, ving De Tijd op.

  • Gedurende de eerste twee dagen van de uitgifte hebben de Belgen via hun bank voor 25,76 miljoen euro ingetekend op de staatsbons. Eind februari, bij de vorige uitgifte, stond de teller tijdens diezelfde tijdspanne al op 52,8 miljoen euro.
    • Opgelet: De schatkist ontving de voorbije dagen ook 336 rechtstreekse inschrijvingen voor een bedrag van 6,61 miljoen euro, waardoor het totaalbedrag uitkomt op zo’n 32 miljoen euro. Bij de vorige uitgifte tekenden de eerste twee dagen 1.528 beleggers in bij de schatkist.

Waarom doen de staatsbons het minder goed?

De details: In een gesprek met De Tijd zegt Jean Deboutte, directeur van het Federaal Agentschap van de Schuld, dat het niet duidelijk is waarom de inschrijvingen deze keer lager liggen. “Een mogelijke verklaring is dat de banken de rente op termijnrekeningen hebben verhoogd”, klinkt het.

  • Door de lanceringen van de termijnrekeningen van Santander en de jongste renteverhogingen door Izola Bank telt ons land zeven rekeningen met een looptijd van drie jaar die lucratiever zijn dan de driejarige staatsbon.
  • De beste termijnrekening binnen die categorie is die van Izola Bank. Wie zijn geld voor drie jaar vastklikt bij de internetbank, ontvangt een brutovergoeding van 3,3 procent, oftewel 2,31 procent netto.
  • Als we naar de termijnrekeningen met een looptijd van tien jaar kijken, hebben de staatsbons minder concurrentie. Slechts twee banken bieden een lucratiever alternatief aan.
  • Bij Izola Bank, de meest lucratieve speler binnen die categorie, ontvang je 3,65 procent bruto als je je geld tien jaar op een termijnrekening parkeert. Netto is dat 2,555 procent.

Spaarrente

Deboutte verwijst ook naar het politieke tumult omtrent de lage spaarrentes. Volgens hem voedt dat de verwachting dat de banken de tarieven zullen optrekken. Verschillende spelers hebben alvast de voorbije dagen gehoor gegeven aan de oproep van de regeringspartijen om iets te doen aan de lage spaarrentes.

  • NIBC Direct heeft eerder deze week de rente op de Getrouwheidsrekening – het meest lucratieve spaarboekje van de bank – verhoogd tot 2 procent.
  • Daags daarna pakte MeDirect uit met de aankondiging dat het ook enkele spaartarieven naar boven bijstelt. Zo brengt de rekening Fidelity Sparen vanaf 31 mei 2 procent in het laatje.
  • Ook Izola Bank sleutelde vandaag aan de spaartarieven. Die bank verhoogde de rente op de Saver Account tot 2 procent. Het gaat hier wel om een niet-gereglementeerd spaarboekje, waardoor je een roerende voorheffing op de spaaropbrengsten moet betalen. Daardoor ontvang je netto 1,4 procent.

(evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.