Spotify nadert kaap van 300 miljoen actieve gebruikers

Het Zweedse streamingplatform had eind juni 299 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat zijn er 13 miljoen (5 procent) meer dan eind maart, zo meldt Spotify in zijn kwartaalupdate.

Spotify heeft naar eigen zeggen zijn eigen verwachtingen overtroffen de laatste maanden. Onder meer in Noord-Amerika kwamen er vlotjes nieuwe klanten bij. In landen waar het aan het begin van de coronacrisis wat minder liep, was er herstel in juni.

Van de bijna 300 miljoen actieve gebruikers, hebben er 138 miljoen (+6 procent tegenover het vorige kwartaal) een premiumabonnement zonder advertenties. Van de 1,9 miljard euro omzet, komt 1,76 miljard euro van die abonnees met een betalende formule. Na een kleine nettowinst van 1 miljoen euro in het eerste kwartaal, ging Spotify netto 356 miljoen euro in het rood in het tweede kwartaal.

Het bedrijf verwijst daarvoor naar het succes van zijn aandeel op de beurs. Veel werknemers krijgen aandelen als deel van hun verloning en omdat die veel meer waard geworden zijn, moesten er in thuisland Zweden meer sociale lasten op worden betaald. Zo moest het bedrijf 126 miljoen euro meer ophoesten dan verwacht.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.