Sociale media maken zich klaar voor Franse presidentsverkiezingen: grote zorgen omtrent fake news

Meta lijkt zich zwaarder te gaan bewapenen tegen misinformatie. De technologiereus bereidt zich voor op de aankomende Franse presidentsverkiezingen die in april van dit jaar beginnen. Het moederbedrijf van Facebook wil een herhaling van het schandaal gedurende de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 voorkomen. Toen raakte bekend dat aan Rusland gelieerde actoren gezamenlijk duizenden advertenties plaatsten op sociale media om verdeeldheid te zaaien omtrent politiek kwesties.

Om desinformatie tegen te gaan lanceert Meta – het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram – een serie van initiatieven, waaronder een nieuwe manier om ‘fake news’ te markeren. Zo kunnen WhatsApp-gebruikers nu het persagentschap Agence France-Presse (AFP) contacteren in het geval van vermoedelijk nepnieuws. Journalisten van het AFP zullen vervolgens de berichtgeving controleren.

Bron: Meta FR

Onafhankelijke fact checkers

Daarnaast werkt Meta samen met verschillende Franse persdiensten. “We vertrouwen op technologische hulpmiddelen om schadelijke informatie, in real time, van onze platformen weg te houden. We werken samen met vier onafhankelijke fact checkers in Frankrijk, waaronder AFP, Les Décodeurs du Monde, 20 Minutes en France24, om de circulatie van desinformatie tegen te gaan”, aldus Anton Battesti, hoofd publieke relaties van Meta in Frankrijk.

Onderwijzing gaat ook een prominente rol spelen. Het Franse Centre pour l’éducation aux médias et à l’information benadrukt de noodzaak van een grondige educatie van burgers op het gebied van nieuws en desinformatie. Daarom komt er op Instagram een bewustmakingscampagne gericht op jongeren, om hen te onderwijzen in het herkennen van nepnieuws. Op de berichtendienst WhatsApp organiseert France24 een media-educatieprogramma, waar gebruikers leren om complottheorieën, oplichting, valse informatie en manipulatie te onderscheiden.

Google kondigde in december al een samenwerking met AFP aan. Ook hier is het doel het tegengaan van misinformatie.

126 miljoen Amerikanen beïnvloed

In 2017 raakte bekend dat gedurende de presidentsverkiezingen het voorgaande jaar, naar schatting 126 miljoen Amerikanen zijn beïnvloed door desinformatie, verspreid door Russische actoren. Daarnaast heeft Twitter in de dagen na de verkiezingen 2.752 verschillende accounts gedetecteerd die gelieerd zijn aan het Russische bedrijf Internet Research Agency. Dat bedrijf zou volgens Variety namens de Russische overheid campagnes uitvoeren ter beïnvloeding van grote groepen mensen. Twitter kondigde in 2017 aan geen advertenties meer te publiceren van de Russische nieuwsmedia RT en Spoetnik.

Echter in 2022 lijken sociale media beter voorbereid te zijn op de strijd tegen fake news dan een aantal jaren geleden. Zo blijkt uit verschillende initiatieven gedurende de coronapandemie.  In april dit jaar zijn er de Franse presidentsverkiezingen.

(ns)

Meer