Werkgever bereid om je sneller promotie te geven als je vaker aanwezig bent op het kantoor

Werkgever bereid om je sneller promotie te geven als je vaker aanwezig bent op het kantoor
Kantoormedewerkers – Getty Images

Wil je promotie maken op het werk? Dan ben je best zo vaak mogelijk aanwezig op het kantoor. Uit een onderzoek van het hr-bedrijf Robert Half blijkt namelijk dat zeven op de tien werkgevers hun medewerkers sneller een promotie geven als ze fysiek aanwezig zijn op het werk.


Key takeaways

  • Je maakt meer kans op een promotie als je vaker aanwezig bent op het kantoor. Dat zegt iets meer dan 70 procent van de werkgevers.
  • De helft van de werkgevers kent ook salarisverhogingen toe op basis van individuele prestatiedoelstellingen.

In het nieuws: 71 procent van de werkgevers geeft aan dat een fysieke aanwezigheid op kantoor de kansen op een promotie vergroot. Dat leert een bevraging bij 500 werkgevers en 1.000 werknemers.

  • Voorts blijkt uit het onderzoek van Robert Half dat vier op de tien werknemers bereid zijn meer naar het kantoor te komen als dat de kansen op een promotie verhoogt.
  • 22 procent verkiest dan weer telewerken boven een promotie, en voor 15 procent van de medewerkers is dat zelfs een reden om uit te kijken naar een nieuwe baan.
  • “Promotie toekennen moet gebeuren op basis van objectieve prestatiecriteria, die zowel voor werknemer als werkgever duidelijk zijn. Meer aanwezigheid op kantoor kan natuurlijk helpen om te sparren met de juiste stakeholders om zo tot resultaten te komen en om je prestaties gemakkelijker kenbaar te maken”, zegt Jeroen Diels, Regional Managing Director bij Robert Half.
    • Hij voegt er wel aan toe dat meer op kantoor zijn niet per se betekent dat iemand beter presteert. “Sowieso worstelen veel bedrijven sinds de pandemie om de juiste balans te vinden tussen telewerk en aanwezigheid op kantoor. We zien meer en meer bedrijven afstappen van telewerk, terwijl werknemers daar net wel aan willen vasthouden. Een perfect evenwicht zoeken tussen beiden is geen evidentie”, klinkt het.

Deze factoren helpen je ook om promotie te maken

Maar: Werkgevers hebben natuurlijk ook voor andere factoren aandacht wanneer ze overwegen om iemand een promotie te geven.

  • De helft van de ondervraagde werkgevers (52%) kent salarisverhogingen toe op basis van individuele prestatiedoelstellingen van werknemers of om hen aan boord te kunnen houden.
  • Amper 1 op de 5 bedrijven past hun salarissen aan om te kunnen concurreren met andere bedrijven. Dat is opvallend gezien het tekort aan geschoolde medewerkers en de vele openstaande vacatures.
    • Uit een onderzoek van hr-expert Acerta Consult blijkt wel dat de krapte op de arbeidsmarkt ervoor zorgt dat werkgevers zich steeds flexibeler opstellen in de zoektocht naar nieuw talent. Zo waren er de voorbije jaren nog nooit zoveel vacatures in Vlaanderen waarbij geen eerdere werkervaring of diploma vereist is als vandaag.

Opgemerkt: Bij de werknemers wordt er duidelijk anders gekeken naar de redenen voor een salarisverhoging.

  • Slechts 18 procent verwacht een salarisverhoging op basis van prestaties.
  • 22 procent verwacht een verhoging omdat ze nieuwe vaardigheden of kwalificaties hebben verworven die waardevol zijn voor hun functie.
  • 24 procent van de werknemers verwacht elk jaar een loonsverhoging. Maar die vragen is niet altijd even gemakkelijk. Twee derde van de werknemers vindt dat het moeilijker is geworden om een loonsverhoging te onderhandelen ten opzichte van vorig jaar.
  • “Er is sprake van een duidelijk spanningsveld tussen de verwachtingen van werkgevers en werknemers”, verduidelijkt Diels. “Waar de meerderheid van de werkgevers promotie toekent op basis van prestaties, verwachten werknemers dat vooral op basis van andere criteria, zoals nieuwe skills, of gewoon, omdat ze al lang geen salarisverhoging hebben gekregen.”
    • Volgens de Regional Managing Director zijn Beide partijen gebaat bij een open en voortdurende dialoog rond salarisverwachtingen en het verdien- en of carrièrepotentieel binnen hun rol.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.