Opvallende cijfers van de NMBS: slechts 9 procent van de boetes die de vervoersmaatschappij uitschrijft, worden ook effectief betaald. Daardoor misloopt de NMBS zo’n 300 miljoen euro aan boeten die nog open staan en in de schuif liggen. Slecht nieuws voor een bedrijf dat al niet veel geld heeft.
Nieuwe boetes, met simpele tarieven
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de spoorwegpolitie, die de orde moet handhaven op de treinen. Daarbij gaat het vooral om overlast: roken, beschadigingen veroorzaken of gevaarlijk gedrag op het spoor. Daarvoor schreef die politie vorig jaar 2.746 boetes uit, voor 374.308 euro. Maar ook daarvan is 86 procent gewoon niet betaald. Vergelijkbaar dus met de boetes die bij de NMBS zelf openstaan. Minister Bellot heeft nu een plan: hij wil dat er veel meer administratieve boetes worden opgelegd, zodat de treinbegeleiders en stationschefs zelf die boetes kunnen uitschrijven. Dat systeem is simpeler, en het kan ook niet betwist worden. Dus Bellot maakt zich sterk dat hij op die manier het probleem kan oplossen. De nieuwe boetes hebben vier tarieven: 50, 100, 250 en 300 euro. Bij de belangenvereniging van de reizigers, TreinTramBus, zijn ze niet enthousiast. De NMBS wordt dan meteen betrokken partij én rechter in één, zeggen ze. Want ze leggen de boetes vast en innen ze zelf.